Een goede bedrijfsstructuur is essentieel als je jouw bedrijf op rolletjes wil laten lopen. Toch is het aanbrengen van structuur in een organisatie niet een van de meest eenvoudige taken. Hoe je dat wel voor elkaar krijgt, zetten we hieronder voor je op een rij in een aantal stappen.
Het belang van een goede bedrijfsstructuur
Een bedrijfsstructuur is een van de belangrijkste drijfveren van een bedrijf. Want zoals het begrip al doet vermoeden, gaat het om de structuur in jouw bedrijf. Dus denk bijvoorbeeld aan hoe de taken op de werkvloer verdeeld zijn, bij wie je moet aankloppen voor een vraag en denk ook aan de verschillende afdelingen van het bedrijf. Het klinkt misschien relatief eenvoudig om een goede bedrijfsstructuur te hanteren, maar toch kan dit voor sommige bedrijven ietwat lastig zijn. Heb jij als ondernemer of als leidinggevende van een organisatie hier ook last van? Dan kun je de onderstaande stappen eens bekijken.
Stap 1. Neem de juiste mensen aan
Als je wil werken aan jouw bedrijfsstructuur, is het belangrijk om hiervoor de juiste mensen aan te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een personal assistant van Het PA Bureau. Een personal assistant kan de motor zijn van een afdeling of van de organisatie zelf: een personal assistant haalt het werk voor iemand uit handen en zorgt ervoor dat diegene zich kan focussen op andere belangen van de organisatie. Zo plant en regelt een personal assistant alles, zodat diegene dat zelf niet meer hoeft te doen. Bovendien zorgt een personal assistant ervoor dat er structuur in de organisatie kan komen. Redenen genoeg dus om een personal assistant aan te nemen.
Stap 2. Ontdek de missie en visie
Om structuur binnen de organisatie te krijgen, is het goed om een missie en visie op te stellen. Met een missie en visie kun je namelijk niet alleen uitstralen en vertellen naar de buitenwereld waar je voor staat, maar kun je ook naar de medewerkers uitstralen waar de organisatie voor staat. Het is belangrijk dat deze missie en visie duidelijk is bij de medewerkers én nog belangrijker: dat de medewerker zich kan vinden in deze missie en visie. Als iedereen met hetzelfde doel en dezelfde waarden aan het werk gaat en dus dat alle neuzen dezelfde kant opwijzen, zal er vanzelf meer structuur ontstaan.
Stap 3. Heb doelen voor ogen
Als organisatie is het belangrijk dat je werkt met doelen. Zonder doelen zal er een zooitje ontstaan en weten de medewerkers niet waar ze aan toe zijn. Je kunt zonder doelen namelijk geen prioriteiten stellen. Het is dus ontzettend belangrijk om doelen op te stellen. Dit hoeven natuurlijk geen grote doelen te zijn, maar dit kunnen ook kleine doelen zijn die gelden van bijvoorbeeld dag tot dag. Als iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft geeft dat de medewerkers – en natuurlijk jouzelf – net iets meer houvast én structuur. Dat zorgt ervoor dat medewerkers meer motivatie krijgen en dat doelen sneller worden behaald. Zonder doelen heb je dus eigenlijk geen structuur.
Stap 4. Blijf communiceren
Of het nou gaat om privé of zakelijk: een duidelijke communicatie onderling is altijd belangrijk. Met een duidelijke communicatie ga je misverstanden uit de weg en weet je wat je aan elkaar hebt. Dat geldt ook wanneer je de bedrijfsstructuur weer op orde wil zien te krijgen. Blijf daarom altijd communiceren met jouw medewerkers, en zorg ervoor dat er ook onderling bij de collega’s goed wordt gecommuniceerd. Als er niet wordt gecommuniceerd, ontstaat er een rommeltje en voelen medewerkers zich vaak niet gehoord. Investeer daarom zeker in de interne communicatie en zorg ervoor dat je transparant blijft. Zo creëer je saamhorigheid, betrokkenheid en natuurlijk: een betere structuur.