Duitsland biedt ongekend veel kansen voor Nederlandse ondernemers. Wie zijn diensten of producten in Duitsland op succesvolle wijze aan de man wil brengen, moet daarvoor wel goed op de hoogte zijn van de lokale wetgeving, taal en van de Duitse (zaken)cultuur. Bovendien staat het land aan de vooravond van nieuwe verkiezingen en vinden er in 2021 veel belangrijke economische gebeurtenissen plaats, die ook voor jouw onderneming gevolgen kunnen hebben.
Duitsland is al tientallen jaren een trouwe handelspartner van Nederland. Zo vinden veel Nederlandse bedrijven hun leverancier in Duitsland of leveren zij zelf hun producten en diensten aan de Duitse consument. Wellicht zoekt jouw bedrijf ook een Duitse leverancier of sta je zelfs op het punt om een franchise vestiging in Duitsland te openen.
Ongeacht je zakelijke doel is het belangrijk om jouw Duitse ambities goed voor te bereiden met behulp van deze tips.
Economische/ politieke actualiteiten bijhouden
De sterke en florerende Duitse economie heeft door de jaren heen veel Nederlandse ondernemers aangetrokken. Toch ondergaat ook Duitsland een uitdagende periode als gevolg van de huidige coronacrisis. Door een tijdelijke btw-verlaging kampte het land in 2020 met een negatieve inflatie.
Deze tijdelijke btw-verlaging wordt naar verwachting begin 2021 opgeheven, waardoor de inflatie mogelijk weer zal stijgen. Daarnaast hebben Duitse ondernemers net als in Nederland te maken met strenge lockdown maatregelen.
Ondertussen staat Duitsland aan de vooravond van verkiezingen en zal bondskanselier Angela Merkel na ruim 15 jaar plaatsmaken voor een vervanger. De uitslag van de verkiezingen kan van invloed zijn op de Duitse economie in de komende jaren.
Om vervelende verassingen te voorkomen is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de laatste economische en politieke ontwikkelingen in Duitsland. Hoe vertalen dergelijke ontwikkelingen zich naar jouw bedrijf?
Voorkom miscommunicatie
Zakendoen in Duitsland betekent vaak ook veel juridische en administratieve correspondentie. Denk aan zaken als:
- Offertes
- Overeenkomsten
- Leveringscontracten
Miscommunicatie als gevolg van een taalbarrière is daarbij het grootste risico. Juist als het om belangrijke afspraken en voorwaarden gaat, is heldere communicatie de sleutel tot succesvol zakendoen.
Wanneer je producten/diensten aan Duitse consumenten aanbiedt via bijvoorbeeld een webshop, ben je als bedrijf zelfs verplicht om deze informatie in het Duits te vermelden op je website en in promotiemateriaal.
Schakel een professioneel vertaler in
Wie zaken wil doen in Duitsland zal ook in het Duits moeten communiceren. Over het algemeen beheersen Duitsers de Engelse taal matig tot slecht, maar wat moet je doen wanneer jij andersom de Duitse taal niet goed beheerst?
Laat in dat geval belangrijke documentatie vertalen door een professioneel vertaler Nederlands – Duits. Bij voorkeur een native vertaler, die is opgegroeid met de Duitse taal.
In tegenstelling tot gratis online vertaaltools zoals Google Translate, biedt een professioneel native vertaler de volgende voordelen:
- Gebruik van correcte spelling, grammatica en zinsopbouw
- Houdt rekening met culturele context
- Is, afhankelijk van diens specialisme, bekend met vakjargon
Hoe vind ik een professioneel vertaler
Via vertaalplatform Fairlingo vind je snel en gemakkelijk een professioneel native vertaler Nederlands – Duits die het beste bij jouw vertaalbehoefte past. Zo bieden wij vertalers met specifieke specialismes zoals:
- Beëdigd/juridisch vertaler
- Technisch vertaler
- Medisch vertaler
- Vertaler voor webteksten en marketingteksten
Dankzij onze ISO certificeringen en garantie is jouw vertaalopdracht gegarandeerd van hoogwaardige kwaliteit. Bovendien werken wij volledig digitaal, snel en secuur. Hierdoor hoef je nooit lang te wachten op je vertaalde documenten of teksten en profiteer je van het scherpste tarief.