Vorige week zette Blendle de eerste voorzichtige stappen op de Amerikaanse markt. Blendle, een digitale kiosk die losse artikelen uit kranten en tijdschriften verkoopt, vergelijkt zich graag met succesvolle diensten als iTunes, Spotify en Netflix. Kan Blende zich binnenkort in dit rijtje scharen? Of is Amerika net een brug te ver?
Betalen voor content Sinds de opkomst van internet worden we overspoeld met gratis aanbod van content, zowel legaal als illegaal. Blendle wil ervoor zorgen dat consumenten, en met name jongeren, weer een ‘eerlijke’ prijs betalen voor journalistiek werk. iTunes (dat nu op zijn retour is), Spotify en Netflix hebben bijgedragen aan een omkeer van onbetaalde en illegale content (na Napster, Kazaa en Bitorrent) naar betaaldiensten. Deze platformen hebben hun succes te danken aan de sterke positie die ze verworven hebben aan zowel de kant van gebruikers als aan de kant van contentaanbieders. Om gebruikers aan te trekken is content cruciaal. Blendle heeft in Nederland met vrijwel alle uitgeverijen van kranten en tijdschriften een overeenkomst gesloten en beschikt dus over een rijk aanbod. Concurrent MyJour gooide begin 2016 de handdoek in de ring. Concurrenten eLinea en Bliyoo bieden abonnementen voor een vast bedrag per maand. Zij hebben meer tijdschriftenartikelen, maar geen kranten zoals Blendle. Blendle geeft aan zo’n 650.000 gebruikers te hebben in Nederland en Duitsland. Slechts een vijfde daarvan, ruim 110.000, is een echte gebruiker te noemen die regelmatig artikelen koopt en leest. Met de stap naar Amerika zou dit aantal nu snel kunnen groeien. Toch zal het zal geen gemakkelijke weg zijn als we kijken naar de moeilijke weg die Spotify aflegde en naar de opkomende concurrentie van Facebook. Lees het hele artikel van futuroloog Maurits Kreijveld. Tip: Lees ook zijn boek ‘De kracht van platformen’.