Perry Sport, Aktiesport, Vroom & Dreesman, Scapino, Paradigit, DA, Dixons, Miss Etam, Schoenenreus. Een lange lijst van winkelketens die de laatste jaren failliet zijn verklaard.
‘Problemen bij Perry verrassing voor FNV’, berichtte de NOS onlangs. De FNV had geen idee dat Perry op omvallen stond. En dat gebeurt iedere keer bij faillissementen, zegt Nico Meijer, bestuurder bij FNV Handel. Het management heeft gefaald. Managers maken problemen niet bespreekbaar en luisteren niet naar de (creatieve) oplossingen van medewerkers. Nico Meijer roept medewerkers op om goed te letten op wat er gebeurt binnen het bedrijf. Ik roep managers op om signalen van medewerkers aan te horen en te gebruiken ter verbetering van de strategie. Iemand die dat als geen ander begrijp is Lieve DeClecrq, directievoorzitter van Vitens. In een interview met Managementscope – ‘Ook de monteur moet onze strategie kennen’ – legt zij haar glasheldere managementvisie uit: ‘Bestuurders veronderstellen vaak ten onrechte dat hun medewerkers de strategie net zo goed kennen als zijzelf. Maar als het fundament wankel is, kun je nooit een stevig huis bouwen.’ Bij Vitens is de strategie van iedereen. Medewerkers krijgen – binnen kaders – alle ruimte voor het nemen van eigen verantwoordelijkheid voor de uitvoering. ‘Als directie drinken we een kop koffie met alle 1.400 medewerkers, at random geselecteerd in groepjes van tien tot twaalf. Twee keer per week gaan we op locatie met mensen in gesprek: wat leeft er bij jullie, waar maak je je zorgen over?’ Dat is een ijzersterke aanpak van de directie van Vitens. Bestuurders blijven op de hoogte van wat er speelt op de werkvloer. Medewerkers begrijpen de richting waar de directie op wilt. Vitens is een voorbeeld. Voor alle branches. Hans van Emmerik werkt bij het Nederlands Adviesbureau Risicomanagement. Hij helpt organisaties bij het visualiseren van hun strategische denkwerk en het prioriteren van uitdagingen.Â