Veel bedrijven zijn op de hoogte van het belang van creatieve online marketing. Facebook, Instagram en zelfs TikTok zijn niet meer weg te denken uit het marketing landschap. Wat echter nog vaak wordt onderschat is hoe offline marketing nog altijd een belangrijke factor is bij het bereiken van de juiste doelgroep. Daarbij hoeft offline marketing helemaal niet moeilijk of ‘saai’ te zijn, maar hoe zorg je voor een creatieve offline marketing strategie die bij jouw bedrijf past?
Online en offline marketing
Met de opkomst van het internet hebben bedrijven een steeds groter deel van hun marketingstrategie naar het online domein verplaatst. Marketeers prijzen veelal de eenvoud, laagdrempeligheid en creativiteit van met name social media kanalen, terwijl offline marketing vaak lastiger wordt bevonden. Het probleem is dat niet de volledige doelgroep van bedrijven zich online bevindt: er moet óók offline getarget worden. Gelukkig hoef je als bedrijf niet aan je huisstijl en creativiteit in te leveren als je offline gaat en kan je zowel snelle als uitgebreidere boodschappen overbrengen.
Snelle offline marketing door middel van flyers
Een relatief snelle manier van offline marketing zijn flyers. Iedereen kent de stapeltjes flyers bij kassa’s, tankstations en het uitdelen ervan bij evenementen. Hoewel het een eenvoudige manier van adverteren is, zijn de voordelen zeker niet minder. Hieronder de grootste marketing voordelen van flyers:
- Flyeren is een relatief goedkope vorm van offline marketing. Ze kunnen vaak in bulk worden aangeschaft, waardoor je relatief weinig betaalt;
- Met flyers kun je met enorme precisie je doelgroep targetten: bestaat jouw doelgroep uit klussers? Laat flyers achter bij de bouwmarkt. Heb jij een taxi bureau? Laat een stapeltje achter bij de kiosk op het station of luchthaven. Targetten was nog nooit zo eenvoudig;
- Met flyers kun je net zo creatief omspringen als je online content. Bij het flyers drukken kunnen bedrijven zelf een ontwerp inleveren en zo hun huisstijl en boodschap volledig overbrengen.
Meer informatie verschaffen? Kies voor een brochure
In sommige gevallen wil je als bedrijf net wat meer informatie naar de klant communiceren. Wil je bijvoorbeeld uitleg geven over de nieuwe productlijn, of wil je producten met elkaar vergelijken? In dit geval kan een brochure uitkomst bieden.
Brochures hebben met name een meerwaarde als klanten al geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Waar flyers worden ingezet voor brand awareness, kan je brochures later in de marketing funnel gebruiken. Brochures werken bijvoorbeeld erg goed in showrooms en op beurzen waar klanten specifiek voor jouw bedrijf zijn. In deze gevallen kan alle benodigde informatie worden verschaft in een brochure. Wil je hier ook je huisstijl in kwijt? Dan kan je bijvoorbeeld brochures laten drukken bij Drukwerkdeal.nl.