Wat is een ‘lean' organisatie? Hoe stroomlijn je processen? Welke risico's zijn er? "Een lean organisatie is een organisatie die op een snelle manier de gebruikte hulpbronnen kan transformeren tot cash." Zegt Adam Wadecki, bestuurslid van Cendrowski Corporate Advisors in een interview met Smart Business over Lean Six Sigma.
Ook meent hij op grond van zijn grote ervaring bij dit Amerikaanse juridisch-financieel adviesbureau dat bij adoptie van deze populaire methode, eerst het topmanagement zich in zeer grote mate betrokken moet voelen bij de dagelijkse processen op de werkvloer. De mensen die daar werken brengen vaak een geheel eigen perspectief in. Nuttige inzichten bij de analyse van het stroomlijnen van processen of het 'afslanken' van de organisatie, zoals ideeën over de vraag welke risico's een rol spelen.Cash flow risk assessment
De vaststelling van de risico's die ontstaan indien de tijd die nodig is om cashflow te genereren wordt verkort, moet gedaan worden met actuele en betrouwbare informatie. Maar even belangrijk is de menselijke factor. Begrijpt iedereen in de organisatie de risico's? Hoe tolerant is men ten opzichte van risico's die als laag worden ingeschaald? Hoe worden mogelijke gevolgen vastgesteld?
"Organisaties moeten zeker weten dat ze klaar zijn voor verandering", zegt Wadecki. Incentives en andere prikkels kunnen doorslaggevend zijn. Ook in negatief opzicht, waarschuwt de expert in due diligence-onderzoek, refererend aan de huidige crisis die enkele jaren geleden begon. "Dat was het centrale probleem: misplaatste prikkels die hebben geleid tot maatschappelijk onwenselijke beslissingen."
(Bron: isixsigma.com / sigmaonline.nl).
Kijk ook op procesverbeteren.nl en zbc.nu.