
Hoewel ook de downside van AI de laatste tijd wat meer in het nieuws is, denk bijvoorbeeld aan de impact op het klimaat, blijft AI in 2025 zijn invloed uitoefenen op het bedrijfsleven. Wat kunnen we daarvan verwachten?
AI blijft opkomen
AI gaat in het bedrijfsleven de mens niet vervangen, omdat voor veel klussen nog veel andere menselijke kwaliteiten nodig zijn, zoals empathie. Maar liefst 81 procent van de bedrijven is van plan om in het komende jaar AI te gebruiken om hun bedrijfsprocessen slimmer en efficiënter te maken (bron). Verwacht wordt dat over vijf jaar de AI-markt meer dan 825 miljard dollar zal omvatten. Als je als onderneming slim wil blijven inspelen op technologische ontwikkelingen, kunnen ondernemingen als Adaptable je bijstaan.
Voorspellingen doen
Eén van de krachtigste kwaliteiten van AI binnen het bedrijfsleven is de mogelijkheid om voorspellingen te doen. AI kan immers veel sneller ingewikkelde kansberekeningen loslaten op bijvoorbeeld cijfers rondom de omzet of klanten. Veel ondernemers gebruiken deze skill van AI al en baseren op basis daarvan hun nieuwe strategieën. Door te werken met een kansberekenende AI bepalen ondernemers bijvoorbeeld hun bevoorrading. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit in de directe toekomst alleen maar meer zal worden.
Planning
Strategische planning was lange tijd een vervelende en tijdrovende klus, maar AI heeft dat voor veel ondernemers een stuk makkelijker gemaakt. Met AI kan ontzettend veel informatie, zoals verkoopcijfers, inkoop, HR-gegevens etc. allemaal met elkaar gecombineerd worden om zo binnen korte tijd toe te werken naar een heldere en strategische planning. Zo kan AI bijvoorbeeld in heel korte tijd jaren aan verkoopgegevens helemaal analyseren. Op die manier kan een strategie snel en makkelijk aangepast worden.
Klantervaring
Ook de klantervaring wordt bevorderd door te werken met AI. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de chatbots op websites die steeds beter worden. Tot enkele jaren geleden had je eigenlijk weinig aan zo’n chatbot, maar je hebt misschien zelf ook gemerkt dat deze door moderne taalmodellen steeds beter jouw vraag kunnen beantwoorden. Daarnaast gebruiken bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen AI ook om gepersonaliseerde aanbevelingen te bieden bij het boeken van jouw vlucht. Hoewel AI de mens dus (voorlopig) niet zal vervangen, is het niet uit het werkleven weg te denken en het ligt ook absoluut in de lijn der verwachting dat het in 2025 alleen nog maar meer mainstream wordt voor ondernemers om toepassingen met AI te gebruiken in hun dagelijkse werkzaamheden.