Als bedrijfseigenaar heb je hoogstwaarschijnlijk al eens gehoord over SEO. De kans is echter ook groot dat je niet helemaal weet wat SEO eigenlijk is en wat je ermee moet doen. Dat en meer, legt We Talk SEO je in dit artikel uitgebreid uit.
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dit: zoekmachine optimalisatie. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een website voor zijn bedrijf, wat betekent dat ook iedereen in zekere mate afhankelijk is van zoekmachines. Door SEO technieken op de juiste manier te gebruiken is het mogelijk om niet alleen meer, maar ook de juiste bezoekers naar je website te trekken.
Dus, wat is SEO?
SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, is in feite alles dat je doet om ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in de organische zoekresultaten van zoekmachines. De belangrijkste zoekmachine is natuurlijk Google, zo’n 95% van de mensen gebruikt deze zoekmachine, maar er zijn ook andere zoekmachines zoals Bing en DuckDuckGo.
Als je zoekt op een bepaalde term, krijg je daar zoekresultaten voor te zien. De eerste zoekresultaten zijn advertenties, deze tellen niet mee voor de organische zoekresultaten. Onder de advertenties komen de organische zoekresultaten in beeld. De zoekmachine (we gebruiken Google hier even als voorbeeld) zet de websites die als zoekresultaat verschijnen, zelf op volgorde aan de hand van het SEO niveau van de website. Een website met een goede SEO zal dus bovenaan de zoekresultaten op pagina 1 staan, terwijl een website met een slechte of geen SEO op een van de laatste pagina’s met zoekresultaten van Google zal belanden.
Waarom is SEO dan zo belangrijk?
Het antwoord op bovenstaande vraag is eigenlijk bijzonder simpel. Een goede uitvoering van SEO betekent namelijk dat jouw website bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines komt te staan. Een positie op de eerste pagina van Google, is enorm waardevol, slechts 15% van de Google bezoekers kijkt namelijk verder dan de eerste pagina. Als je dus op die eerste pagina staat, kunnen bezoekers en potentiële klanten die al naar jouw product of diensten op zoek zijn je website makkelijker vinden. Het aantal bezoekers wordt groter en het aantal producten dat je verkoopt (en daarmee je omzet) groeit dus ook.
Wat betekent SEO in de praktijk?
Google gebruikt enorm veel rankingfactoren om te bepalen welke website bovenaan de zoekresultaten komt te staan en welke niet. Veel daarvan houd Google voor zichzelf, maar een aantal factoren zijn algemeen bekend. Om het behapbaar te maken, zijn al die factoren opgedeeld in hoofdcategorieën:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Van deze categorieën zijn techniek en content de factoren waar het meeste werk in gaat zitten. Deze twee categorieën stem je af op de bezoeker van je website. Als de bezoeker van je website tevreden is en vindt waar hij naar op zoek is, zal de autoriteit van verloop van tijd vanzelf gaan stijgen.
Techniek
De eerste categorie is techniek. Dat is niet zo gek, want het is natuurlijk belangrijk dat je website technisch in orde is. Als je website niet goed werkt, of ingewikkeld in elkaar zit, zullen potentiële klanten niet graag veel tijd op jouw website besteden. Er is een flinke lijst van dingen waar je op moet letten op het gebied van SEO bij het bouwen van je website. Een paar sommen we hieronder voor je op:
- De structuur
- Het juiste gebruik van headers (h1 en h2 koppen)
- Gebruiksvriendelijke urls
- Een snelle website
Content
De gebruikers van een zoekmachine zijn op zoek naar iets. Misschien zoeken ze naar contactgegevens, een product, of informatie. Dat alles is content. Het is dus belangrijk dat je website voorziet in die contentbehoefte. Als je bezoekers tevreden zijn over de content die ze vinden op je website, geven zij signalen af, waardoor Google kan zien dat de content op je website nuttig is. Eén van die signalen is dat bezoekers langer op je website blijven en ook andere pagina’s op je site bezoeken.
Autoriteit
Autoriteit kan worden opgebouwd door middel van linkbuilding. Als mensen jouw content echt nuttig vinden, is de kans aanwezig dat zij zelf een linkje naar jouw site op hun website zetten. Hoe meer mensen dit doen, hoe groter jouw autoriteit.
3 tips voor het ranken van jouw website
Het is inmiddels duidelijk hoe SEO werkt en dat het belangrijk is. Waarschijnlijk wil je nu zelf aan de slag, maar weet je niet precies waar je moet beginnen. Hieronder geven we je daarom drie korte tips om te beginnen met SEO.
Tip 1: gebruik de juiste zoekwoorden
Zoekwoorden zijn de basis van je content, je kunt er niet omheen. Zoekwoorden zijn woorden die onlosmakelijk verbonden zijn met je content en waar mensen vaak op zoeken als ze op zoek gaan naar jouw dienst, product, of informatie. Als je dus deze woorden in je teksten gebruikt, kunnen mensen veel makkelijker de juiste informatie vinden. Om tot de ideale content te komen zijn er drie stappen:
- Bedenk wat de contentbehoefte van je doelgroep is
- Doe een zoekwoorden-onderzoek aan de hand van die contentbehoefte
- Verwerk die zoekwoorden in een goede, duidelijke webtekst
Tip 2: schrijf voor je bezoekers
En dus niet voor de zoekmachine. Natuurlijk is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt en dat je aan alle SEO eisen voldoet, maar het is nog veel belangrijker dat je een duidelijke, goede tekst wegzet. Schrijf daarom voor je bezoekers, met de vragen van je bezoekers in je achterhoofd. Zo zorg je ervoor dat mensen ook écht iets hebben aan de content op jouw website.
Tip 3: zorg voor een duidelijke website
Het begint allemaal bij je website. Als deze onduidelijk en onoverzichtelijk is, zullen bezoekers nooit naar de juiste content kunnen navigeren. Hetzelfde geldt voor de snelheid van je website. Een website die er lang over doet om te laden, raakt bezoekers kwijt. Bezoekers hebben namelijk weinig geduld en gaan dan liever naar een website die het wel goed doet. Voor jou immers tien anderen.
Waarom SEO uitbesteden een goed idee is
Dit artikel was behoorlijk lang, maar we hebben je alleen nog maar de basis van SEO vertelt. SEO is dan ook enorm ingewikkeld en het is niet iets dat je binnen een paar uurtjes onder de knie hebt. Het kan je flink wat tijd kosten, tijd die je waarschijnlijk liever in je bedrijf en je werk steekt. Om toch voor een goede SEO ranking te zorgen, kun je ervoor kiezen om SEO uit te besteden aan een bedrijf zoals We Talk SEO. Wij zijn een online marketing bureau dat gespecialiseerd is in SEO. Zo kun jij je focussen op je bedrijf en zorgen wij ervoor dat je doelgroep je weet te vinden.