Experiential marketing, ookwel experience marketing genoemd, is een marketing techniek die ervoor moet zorgen dat de (potentiële) klant je product of dienst ‘beleeft’. Door je product of dienst te koppelen aan positieve ervaringen zorg je voor een goede naam. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een evenement te sponsoren zoals een festival of een voetbalwedstrijd.
Verschillende vormen van experiential marketing
Het draait dus allemaal om de beleving. In onderstaande voorbeelden zie je hoe experiential marketing op verschillende manieren wordt toegepast.
Sportevenementen van Red bull
Je hebt het vast al wel eens op tv voorbij zien komen. Sportevenementen waar het logo van Red Bull overal te vinden is. Bij Formule 1 kennen we natuurlijk allemaal het team van Max Verstappen: Red Bull Racing. Ook is hij vaak met een blikje Red Bull in beeld. Max doet het de laatste jaren heel erg goed en heeft veel fans. Als ze naar een race van Max kijken zien ze het logo van Red Bull heel vaak voorbijkomen, dit creëert positieve gevoelens voor het merk. Naast Formule 1 heeft Red Bull ook nog eigen extreme sportevenementen. Op deze evenementen beoefenen ze sporten als windsurfen, cliff duiken, rotsen beklimmen en mountainbiken.
Red Bull is een energiedrankje, door het sponsoren van extreme sportevenementen verbinden ze zich met actie en het verleggen van grenzen. Dit sluit goed aan op hun product.
Slaapfeestje in de Ikea
Door positieve herinneringen te koppelen aan je merk zorg je voor meer bekendheid en mond-op-mond reclame. In 2011 vroeg een vrouw op socialmedia zich af of ze een keer in de Ikea mocht slapen. Een Ikea gevestigd in Engeland besloot dit ook echt uit te voeren. Bijna honderdduizend mensen reageerde hierop. De Ikea besloot 100 mensen uit te kiezen die in de Ikea mochten overnachten.
Hoe voer je Experiential marketing uit?
Je moet een beleving creëren. Maar hoe voer je een idee uit en hoe krijg je goede resultaten? Hier hebben we een aantal tips op een rijtje gezet:
Kies beleving voor materiële zaken
Het kan niet vaak genoeg herhaald worden: experiential marketing draait om beleving. Tegenwoordig zijn mensen meer opzoek naar belevenissen dan naar spullen. Zorg dat je merk oprechtheid uitstraalt en iets unieks heeft.
Zorg dat de behoeftes gelijk bevredigd zijn
Tegenwoordig is alles snel. Je kan kleding van internet bestellen en je hebt het in sommige gevallen de volgende dag al in huis. Als je een winactie koppelt aan je evenement zorg dan ook dat ze de dag van het evenement al uitslag hebben. Als er nog twee weken overheen gaat zijn mensen al niet geïnteresseerd meer.
Zet je in voor een maatschappelijk doel
De opwarming van de aarde, je inzetten voor een goed doel, uitstervend ras of kinderen die het minder hebben. Als je een evenement of marketing actie koppelt aan een sociaal-maatschappelijk probleem krijgen mensen meer sympathie voor je bedrijf. Het hoeft niet leven veranderend te zijn. Zo heeft een bedrijf ooit vrouwen op het station gevraagd hoe ze gewogen wilde worden, niet in kilo’s maar in bijvoorbeeld wat ze voor andere betekenen of wat ze bereikt hebben. Dit schreven ze op een briefje en deze briefjes werden op een grote weegschaal op een station muur geplakt. In dit geval heeft dat bedrijf zich ingezet voor bodyshaming.