De vraag ‘Wat is een spel?’ wordt nog steeds door veel gametheoretici, filosofen, ontwerpers en gamers verschillend geïnterpreteerd. Wat zo vanzelfsprekend lijkt te zijn als we een game spelen, blijft moeilijk te definiëren omdat elke persoon zijn eigen spelervaringen heeft. Bovendien is elke keer dat we een spel spelen de uitkomst en ervaring heel anders.
Johan Huizinga schreef in 1938 in zijn boek Homo Ludens over de cultuur van het spel: ‘De toovercirkel is een afgezonderde ruimte die je betreedt zodra je gaat spelen die het mogelijk maakt om het spel als zodanig te herkennen, waarbinnen bijzondere eigen regels geldig zijn. Het zijn tijdelijke werelden binnen de gewone, ter volvoering van een gesloten handeling.’
Deze ‘toovercirkel’ of magische cirkel is het moment waarop de speler is gebonden aan een schijnbarrière die door het spel en zijn regels worden gecreëerd. Dit gegeven is heel geschikt als model en hulpmiddel om het spel te benoemen. Het wordt gecreëerd doordat er interactie is tussen spelelementen en de speler. Zonder een speler is er geen sprake van spelen.
Zonder een spel – dat zelfs slechts uit één spelregel kan bestaan – zal er geen magische cirkel ontstaan.
Drie elementen nodig voor een spel
In een spel moeten er minimaal drie elementen aanwezig zijn: een speler (de persoon die een handeling verricht) + de interactie (de activiteit spelen) + het speelgoed of spel ( bepaald door spelregels) = magische cirkel (zie de illustratie) = het moment van spelen.
Deze magische cirkel biedt spelers de gelegenheid om eindeloos intriges te onderzoeken en te verkennen. Game-ontwikkelaars maken slechts de aanleiding tot spelen; de speler brengt de magische cirkel tot stand.
Bij het ontwerpen van een spel biedt de ontwerper het eigenaarschap van de magische cirkel aan de speler – die zijn eigen ervaringen, belevingswereld en doelstellingen in het spel brengt. De manier waarop spelers het spel ervaren (in soms ook verschillende situaties) leidt tot oneindig veel verschillende uitkomsten.
Wanneer ik je bijvoorbeeld vertel over mijn kennis en ervaring over het potentieel van het toepassen van games, hoop ik dat ik je nieuwsgierige geest ertoe aanzet tot spelen of dit meer serieus te nemen. Maar ik heb geen controle over hoe je de informatie ontvangt of wat je ermee doet. Dát is de magie van die magische cirkel.
Bron: Speel het spel
Door: Ellis Bartholomeus