Je ziet steeds meer bedrijven met de status ‘B corp’. Deze bedrijven plaatsen het bijbehorende logo op hun website. Wat houdt dat eigenlijk in? Hoeveel bedrijven mogen zich een B corp noemen? En wat zijn de voordelen?
Wat is een B corp?
Een B corp is een bedrijf dat voldoet aan de hoogste standaarden voor werknemers, duurzaamheid, klanten, transparantie en met een gunstig effect op de maatschappij. Het idee van een B corp certificering is dat bedrijven zich inzetten voor een duurzamere, leefbare en meer inclusieve wereld. Kortom: nog veel meer stappen zetten dan alleen maatschappelijk verantwoord ondernemen. De letter ‘B’ staat voor ‘Benefit For All’.
Inmiddels zijn er meer dan 7000 bedrijven die op deze manier zaken doen. In 2006 ontstond de beweging rondom duurzaam ondernemen in Amerika, en nu zijn er in meer dan 77 landen verschillende B corps. Nog altijd groeit het aantal ondernemingen met deze status.
Een einde maken aan greenwashing
Veel bedrijven doen aan greenwashing. Dat houdt in dat de bedrijven nog altijd niet duurzaam ondernemen vanuit de kern, maar met een trucje hun product of dienst vergroenen. Ze doen zich daarmee duurzamer voor dan ze echt zijn. Een B corp certificering sluit dat soort praktijken uit. Bedrijven die deze certificering hebben, zetten zich op alle vlakken in voor een betere wereld.
Dat gaat niet alleen om bijvoorbeeld het milieu, maar ook om hoe een bedrijf met zijn medewerkers omgaat. Hoe er wordt gedaan aan klantenbinding, hoe het communiceert met de overheid en wat het betekent voor de gemeenschap. Elke B corp wordt elke drie jaar volledig doorgelicht. Alleen bedrijven die meer dan 80 van de 200 punten scoren, houden de status.
Hoe wordt een bedrijf een B corp?
In principe kan elk bedrijf een B corp worden. Zo zijn bijvoorbeeld grote spelers als Be Bright en Triodos een B corp. Maar ook als klein bedrijf, zoals Vertaalbureau Perfect, kan je een B corp zijn. Uiteindelijk gaat het niet om in welke tak van sport je zit, maar om wat je doet om de wereld een stukje mooier te maken.
Bedrijven kunnen zich aanmelden voor een screening. Behalen ze meer dan 80 punten, dan krijgen ze de status. Het is geen eenvoudig proces, want bedrijven moeten op alle vlakken uitblinken. Elke drie jaar wordt de assessment herhaald, om bedrijven te blijven stimuleren om groene, duurzamer en inclusiever te werken.
Het belang van een B corp voor de wereld
B corps doen hun best om altijd de beste kwaliteit producten te leveren. Daarbij kijken ze iedere keer naar de gevolgen voor de planeet. Zo kun je bijvoorbeeld letten op de ingrediënten die je voor een product gebruikt: zijn deze echt niet giftig of schadelijk voor mens, planeet en dier? En welke stappen kun je zetten om mensen, dieren en de natuur te beschermen? B corps doen er alles aan om hun footprint zo klein mogelijk te houden.
Transparantie en eerlijkheid zijn daarbij heel belangrijk. Bovendien is het goede voorbeeld geven een mooie inspiratiebron voor andere ondernemers. Respect voor elkaar en respect voor je plek op Moeder Aarde is daarbij heel belangrijk.
Je ziet ook dat steeds meer werkzoekenden kijken naar hoe duurzaam een bedrijf is. Duurzame bedrijven worden verkozen boven bedrijven die zich nog bezighouden met bijvoorbeeld de fossiele industrie of met winstmaximalisatie. Dat terwijl de aarde in brand staat. Steeds minder mensen willen daarmee geassocieerd worden en willen een positief verschil in de wereld maken.