De SEO Manager in een bedrijf is in de eerste plaats belast met het analyseren, begrijpen, communiceren, en uitvoeren van alle activiteiten die te maken hebben met de organische vindbaarheid in zoekmachines zoals Google, Bing en Youtube.
Dat klinkt allemaal heel mooi, maar wat betekent dat nu daadwerkelijk? Wat moet een SEO manager kunnen? Hoe integreert de SEO specialist zijn strategie met de marketing als geheel en hoe integreer je de SEO manager in de organisatie al?
De kern is samenwerken
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een containerbegrip dat verschillende specialismen omvat zoals; contentproductie, technische SEO, linkbuilding, etc. Alleen daarom is samenwerking tussen verschillende SEO specialisten al van belang.
Daarbij moet SEO natuurlijk ook een integraal onderdeel worden van de marketing en management als geheel binnen de organisatie. Daarom werkt de SEO Manager ook nauw samen met het marketing team en is hij verantwoordelijk voor de kwaliteit en groei van on en off-site factoren van SEO die organische groei stimuleren.
De SEO Manager werkt ook nauw samen met de teams; design, communicatie, product marketing en verkoop om de marketing campagnes en branding doelstellingen van het bedrijf te stimuleren door hogere posities in de belangrijkste zoekmachines mogelijk te maken.
Verantwoordelijkheden van SEO Manager
Technische/ Analytische rol
Om te beginnen analyseert de SEO Manager en doet hij strategische aanbevelingen voor online contentstrategie en -promotie. Hij controleert de SEO prestaties met behulp van hulpmiddelen zoals Google Analytics, Google Search Console, Moz, Ahrefs, enzovoort. In deze hoedanigheid moet de SEO Manager ook goed op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in zijn vakgebied en past hij die toe bij in het doorvoeren van de SEO strategie van het team.
Strategie bepalen
In zijn strategische rol doet de SEO Manager onderzoek in de doelgroep en maakt hij een lijst met thema’s en zoekwoorden waar de focus op komt te liggen. Door dit onderzoek naar online gedrag en trends van de doelgroep is de SEO Manager in staat contentmarketing strategieën te maken die daar goed op aansluiten. Content is King en aansprekende content is een van de belangrijkste factoren om de bezoekersaantallen, de betrokkenheid en de bekendheid van de onderneming op online platforms te laten groeien.
De SEO Manager verzorgt ook duidelijke rapportages t.b.v. het management en speelt een rol in het voortdurend optimaliseren van de gekozen strategieën en werkwijzen van het huidige SEO programma.
Teambeheer
Zoals inmiddels wel duidelijk is; de SEO Manager werkt niet alleen en heeft meestal een klein team van drie tot vijf analisten dat dagelijks met hem samenwerkt.
Als zodanig is de SEO Manager verantwoordelijk voor het laten groeien van de kennis en vaardigheden van het team. In deze hoedanigheid is het de taak van de SEO Manager om op de hoogte en op de hoogte te blijven van de nieuwste SEO trends, die praktijken aan het team door te geven, daar met elkaar van te leren en het SEO-programma voortdurend aan te passen aan de laatste ontwikkelingen.
Samenwerking
De SEO Manager biedt ondersteuning aan de afdelingen contentproductie door hen weloverwogen advies en informatie te geven voor het aansprekende content. Hij stelt en contentagenda op en coördineert taken met het marketing team, om een maximaal effect te bereiken. De SEO Manager werkt ook nauw samen met de SEM Manager om te zorgen voor een holistische aanpak van zoekmarketing.
Andere taken
De gemiddelde SEO manager is, zeker binnen een wat grotere organisatie, een van de vele managers die actief zijn op gebied van marketing als geheel.
Naast SEO is er meestal ook een social media campagne en actief Google Ads account en zijn er offline marketing campagnes en acties zoals; beurzen, folders, print, radio en TV.
Kortom De SEO manager van tegenwoordig moet een echte teamplayer zijn en over goede communicatie skills beschikken.
Vereiste kwalificaties van de SEO Manager
Opleiding:
De SEO Manager moet een Bachelor’s degree hebben in Marketing, Informatietechnologie, Informatica, Bedrijfskunde, of een ander aanverwant vakgebied. Een equivalent daarvan in werkervaring is ook aanvaardbaar.
Ervaring:
Een geschikte kandidaat voor deze functie moet minstens 4 jaar ervaring hebben met het werken met sociale en digitale inhoudsruimte, gekoppeld aan enige ervaring met het werken in een marketingfunctie.Hij zal ook ervaring hebben met SEO en SEM en web analytics op platforms als Google Analytics, Tweetreach, en Facebook Insights. De kandidaat zal ook aantoonbare ervaring hebben met het werken met of beheren van de pagina van een merk op belangrijke sociale platforms. Een kandidaat voor de functie moet ook een basiskennis hebben van HTML en CSS en een bewezen en succesvolle geschiedenis hebben in het publiceren van inhoud voor een bedrijf en het leveren van rank en traffic verbeteringen door de toepassing van SEO technieken.
Communicatieve Vaardigheden:
Aangezien de SEO Manager de taak heeft de online inhoud van het bedrijf te optimaliseren, met het personeel van belangrijke afdelingen samen te werken in een functie-overschrijdende setting, rapporten en presentaties te maken voor het hogere SEO Management, en zelfs persoonlijk de inhoud van het bedrijf op maat te maken, moet een kandidaat voor deze functie blijk geven van uitzonderlijke schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden. Dit vergemakkelijkt duidelijke en beknopte communicatie tussen samenwerkend personeel en duidelijke en beknopte boodschappen in de inhoud van het bedrijf. Hij zal ook het vermogen bezitten om technische inhoud aan een niet-technisch publiek over te brengen op een manier die voor hen gemakkelijk verteerbaar is; hij zal in staat zijn inhoud af te stemmen op het publiek in kwestie.
Ms Office/Software:
Een kandidaat voor de positie van SEO Manager moet uiterst bedreven zijn in Ms Word en PowerPoint, die hij regelmatig zal toepassen bij het op maat maken van SEO geoptimaliseerde inhoud voor online platforms en bij het maken van niet alleen verbaal maar ook visueel boeiende inhoud voor rapporten en presentaties gericht aan het hogere SEO Management. Bovendien moet de SEO manager bedreven zijn in de werking van hosts van blog sites zoals WordPress.
Analytische/Technologische Vaardigheden:
Een kandidaat voor deze functie moet ook een oprechte belangstelling en passie hebben voor onderzoek en analyse en moet blijk geven van rigoureuze strategische, kwantitatieve, analytische en rapportage vaardigheden. De SEO Manager moet kennis hebben van het gebruik van belangrijke SEO tools zoals Google Analytics, BuzzSumo, SEMrush, Moz, Majestic en andere. De SEO Manager zal ook een even grote belangstelling moeten hebben voor technologie, technologische apparaten en softwares, en steeds op de hoogte moeten blijven van zich ontwikkelende technologieën en SEO trends, die ervoor zullen zorgen dat het bedrijf niet achterblijft in deze voortdurend evoluerende sector.
Interpersoonlijke Vaardigheden:
De SEO Manager moet ook bepaalde persoonlijke kwaliteiten bezitten die een vlotte, consequente, en efficiënte uitvoering van zijn functies garanderen. Hij zal comfortabel kunnen werken in een snelle omgeving en efficiënt kunnen werken in een collaboratieve en cross-functionele omgeving. Bovendien zal de SEO Manager flexibel en wendbaar zijn, en trends en platformontwikkelingen voorblijven naarmate ze zich voordoen. Hij zal ook een sterk oordeel hebben over online etiquette, trends, en moderatievaardigheden. De SEO Manager zal ook een diep creatief persoon zijn met effectieve benaderingen van uitdagende of onzekere situaties.
Door: Maarten Vermeulen