Je kunt het helaas bijna niet voorkomen: klanten die niet betalen. Zelfs een klant waar je al een aantal opdrachten voor hebt gedaan of waar je al jaren voor werkt kan ineens besluiten om niet te betalen voor de afgenomen diensten of producten. En dan? Dan zit jij met een probleem. Jij hebt immers al geleverd en, zeker als dit naar tevredenheid is, wil je dat de klant de factuur die je stuurt binnen de gestelde betalingstermijn voldoet.
Natuurlijk kan een klant je bellen met de vraag of hij een weekje later mag betalen of een deel nu en een deel volgende maand. Maar wat nu als je niets meer hoort? Als er niet meer wordt gereageerd op je telefoontjes, je mail en de aanmaningen? Dan zul je toch echt actie moeten ondernemen.
De angst een klant kwijt te raken is groot
Een veelgehoorde reden om niet achter een betaling aan te gaan is de angst een klant kwijt te raken. Maar, zeg nu zelf, ben je die klant niet al kwijt als deze niet betaalt? Je kunt er, om de lieve vrede te bewaren, een extra herinnering achteraan sturen, maar geen klant is het waard om jouw bedrijf ten onder te laten gaan. Jij hebt ook rekeningen die betaald dienen te worden. En vergeet de salarissen van je medewerkers (en jezelf) niet. Een klant die niet betaalt ben je liever kwijt dan rijk.
Schakel hulp in
Het is niet altijd gemakkelijk om een klant aan te manen. Daar kun je wel wat hulp bij gebruiken. Via Invorderingsbedrijf.nl kun je gratis incassoadvies inwinnen. Ze kunnen je helpen met het opstellen van een goede aanmaningsbrief. Want ook een aanmaning is aan bepaalde regels gebonden.
Heb je meer hulp nodig? Dan kun je dit incassobureau inschakelen door de complete vordering uit handen te geven. Invorderingsbedrijf.nl werkt op No Cure No Pay basis met een enorm hoog succespercentage. Is de vordering succesvol en betaalt de klant de rekening? Dan worden ook de incassokosten verhaald op deze klant. Het kost je dus niets, het levert je vooral op.
Wat kun je zelf doen?
- Stel een dossier op. Het is bij iedere klant, bij iedere verstuurde factuur en bij iedere transactie van belang dat je een dossier aanlegt. Ook als de klant wel (snel) betaalt. Je dekt je bedrijf hierdoor in tegen klanten die zeggen geen mail of post te hebben ontvangen of geen voicemail te hebben gehoord. Door alle contacten te documenteren, en dat hoeft écht niet heel erg uitgebreid, zorg je ervoor dat alles altijd terug te vinden is.
- Wacht niet te lang met actie ondernemen. Is de betalingstermijn verlopen? Bel dan de volgende dag de klant even. Het kan zomaar zijn dat jouw factuur niet is gezien of dat deze klaar staat voor de volgende batch. Op die manier heb je het probleem al snel ondervangen.
- Blijf altijd correct. Maar zorg er tegelijkertijd voor dat je duidelijk bent. Betaalt je klant je niet binnen de gestelde termijn? Zorg er dan voor dat het voor je klant ook duidelijk is wat de volgende actie gaat worden. Geef ook aan dat de extra kosten van deze actie voor rekening van de klant zullen komen.
- Kom je woorden na. Zeg je dat je de vordering uit handen gaat geven? Doe dat dan ook. Invorderingsbedrijf.nl onderneemt zelfs direct actie op de dag van de vordering!
Niet betalende klanten kunnen voor problemen zorgen
Als een klant jouw bedrijf niet betaalt, kan het zomaar zijn dat jij een inkooporder moet annuleren of een betalingsregeling moet afsluiten met een leverancier. Dit kan natuurlijk een keer gebeuren, maar het is zeker niet ideaal. Want ook die leverancier heeft weer geld nodig om zijn bedrijf draaiende te kunnen houden. Eén niet betalende klant kan dus al voor grote problemen zorgen! Zorg dus dat jij de oplossing bij de hand hebt.