Zodra je als bedrijf personeel in dienst neemt, krijg je automatisch met personeelskosten te maken. Een groot deel hiervan beslaat het bruto salaris, wat is opgebouwd uit het netto salaris, belastingen en premies. Het salaris dient minimaal ter hoogte van het wettelijk minimumloon te zijn, wat geldt vanaf de leeftijd van 21 jaar. Naast deze kosten maken bedrijven nog meer personeelskosten, die we hier doornemen.
Welke extra personeelskosten naast bruto salaris?
De loonkosten bestaan dus uit het bruto salaris, wat minimaal moet voldoen aan het wettelijk minimumloon. Daarnaast moeten bedrijven hun personeel vakantiegeld betalen, wat meestal in de maand mei wordt uitgekeerd. Een eindejaarsuitkering is niet verplicht, maar veel bedrijven doen het, net als het bieden van een pensioensregeling. Dit zijn veel voorkomende financiële posten, maar naast het loonstrookje maak je als bedrijf ook andere personeelskosten.
Investering in het personeel
Zoals een werkgever gekwalificeerd, talentvol en passend personeel zoekt, zo zoekt de werknemer in spé eveneens naar een goede werkgever, die interessante secundaire arbeidsvoorwaarden biedt. Denk aan de 13e maand, denk aan betaald verlofregelingen, specifieke onkostenvergoedingen, studiemogelijkheden, een auto en/of telefoon van de zaak bijvoorbeeld.
Uitgebreide, aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, maken bedrijven gewild bij nieuw personeel en zorgen voor een bepaalde aantrekkingskracht. Als bedrijf mag je op meer respons rekenen om nieuw personeel aan te trekken en het bestaande personeelsbestand zo veel mogelijk te behouden bij het hanteren van goede voorwaarden. Je bent dan immers een aantrekkelijk bedrijf voor werknemers.
Verplicht gecertificeerd personeel op de werkvloer
Bedrijven met meer dan 1 personeelslid zijn verplicht tenminste 1 BHV’er (bedrijfshulpverlener) in dienst te hebben. Hieraan zijn uiteraard studiekosten verbonden. Daarnaast kennen vele beroepsgroepen bepaald verplicht gecertificeerd personeel wat aanwezig moet zijn. Denk aan de aanwezigheid van personeel met sociale hygiëne certificering binnen de horeca, of andere beroepsgroepen waar weer bepaald gecertificeerd personeel voor aanwezig moet zijn. Vaak moet men ook periodiek op herhaling. Hieraan zijn de nodige kosten verbonden.
Ergonomisch volwaardige arbeidsplek
Naast het loon en de secundaire arbeidsvoorwaarden, moeten werkgevers voldoen aan de wettelijke eisen rond een veilige en ergonomisch volwaardige werkplek voor het personeel. Dit kan forse investeringen met zich meebrengen. Het aangaan van een bedrijfskrediet is dan ook in bepaalde gevallen een logische stap en vormt echt een uitkomst.
Personeelsfaciliteiten
In de meeste bedrijven zijn kantines te vinden, tot aan restaurants toe. Als bedrijf zorg je ervoor dat je personeel drinken, koffie en thee kan gebruiken, er moet dus een keukentje of pantry aanwezig zijn. Een lunchruimte. Maar ook zijn er bedrijven die ruimtes bieden waar het personeel kan ontspannen, denk aan de ’tafelvoetbalruimtes’, of plekken waar personeel zich even kan terugtrekken om te werken, of een gesprek kan voeren. Als bedrijf bepaal je zelf de mate van dergelijke faciliteiten en of deze matchen met het type bedrijf. Het afsluiten van een zakelijke lening kan de investeringskosten dekken en deze zijn op te voeren als bedrijfskosten.
Voor veel bedrijven vormt een zakelijk krediet een belangrijke buffer om te investeren in de personeelskosten.