Prof. dr. Erik van de Loo stelt in een artikel in Management & Organisatie uit 2010 de onbewuste dynamiek van leerpro
Prof. dr. Erik van de Loo stelt in een artikel in Management & Organisatie uit 2010 de onbewuste dynamiek van leerprocessen centraal. Hij geeft aan dat denken een verwarrende activiteit is en dat leren angst oproept zodra het vraagt om verandering van opvattingen, gewoonten en waarden. Dat geldt individueel al, en des te meer in groepen in organisaties. Ook de leider, adviseur of onderzoeker ontkomt niet aan de klem van beteugeling en bezwering.
Het krachtenspel dat met leren gepaard gaat, belicht hij aan de hand van de volgende stellingen:
- Denken is in essentie een verwarrende activiteit.
- Leren roept angst op: het vraagt om het veranderen van opvattingen, gewoonten en waarden.
- Verandering is een diepgaand persoonlijk leerproces en heeft daarmee een ontregelende werking.
- Denken, leren en veranderen in groepen maakt dit onbewuste krachtenspel complexer, heftiger en risicovoller dan op individueel niveau.
- Individuen, teams en organisaties activeren onbewuste verdedigingsstrategieën om zich hiertegen te wapenen.
- De klinische benadering van leren helpt de dynamiek en de gevaren ervan beter te begrijpen en te benutten.
Erik van de Loo is o.a. hoogleraar Leiderschap en Gedrag aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Visiting Clinical Professor of Leadership bij INSEAD.
Lees een van de meest gedownloade artikelen uit de M&O-base door het hieronder aan te klikken.
Boekentip: Liefde voor leren.