Als bedrijf weet je als geen ander hoe belangrijk het is om een sterke relatie op te bouwen met zowel je klanten als met je zakenpartner. Een van de manieren waarop je dit op een leuke en vooral ook effectieve manier kunt doen, is door middel van relatiegeschenken die ook echt een toegevoegde waarde hebben. Dit kan variëren van een mooie fles wijn die iemand regelmatig drinkt tot een handige gadget die dagelijks gebruikt kan worden. Bij het kiezen van een geschikt geschenk, is het vooral belangrijk om goed na te denken over de toegevoegde waarde, maar ook over de uitstraling van het geschenk. Dat is ook de reden waarom je beter kunt kiezen voor luxe relatiegeschenken met daadwerkelijk toegevoegde waarde en die direct impact kunnen maken, dan voor een relatiegeschenk dat vrijwel direct na ontvangst aan de kant wordt gelegd en verder niet meer naar wordt omgekeken. Welke toegevoegde waarde een luxe relatiegeschenk heeft en waarom het verstandig is hierin te investeren, leggen we je aan de hand van een aantal praktische voorbeelden stap voor stap uit.
Versterken van de gedachtegang
Het belangrijkste doel van het geven van luxe relatiegeschenken aan je klanten en zakenrelaties, is met name om ervoor te zorgen dat je een connectie hebt met degene die het geschenk ontvangt. Je zult merken dat wanneer jij tijd en aandacht geeft aan het kiezen van het juiste relatiegeschenk, dit zorgt voor enorm veel goodwill bij de ontvanger. Alleen al het feit dat je tijd en aandacht geeft aan het bedenken ervan, is al voldoende. Je laat namelijk niet alleen zien dat je de ander waardeert, maar ook dat je de tijd en moeite neemt om iets origineels te bedenken. Het geven van een standaard geschenk is namelijk vrij eenvoudig en wordt ook nog altijd regelmatig gedaan. Nu wil dat niet zeggen dat dit goed of fout is, maar het toont wel aan hoe jij er als bedrijf in staat. Je zult merken dat de reacties een stuk positiever zijn, wat uiteindelijk ook zal zorgen voor een sterkere band en meer loyaliteit richting je bedrijf.
Zakelijke voordelen van luxe geschenken
Het geven van een relatiegeschenk doe je natuurlijk met een bepaalde reden. Zo kunnen ze helpen bij het genereren van nieuwe leads en het vergroten van de klantenkring. Door een opvallend en interessant geschenk te geven, zal de ontvanger eerder geneigd zijn om positief over het bedrijf te praten en anderen aan te bevelen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor potentiele klanten, maar ook voor je huidige relaties. Het onderhouden van je zakelijke relaties is namelijk vaak nog belangrijker, dan het werven van nieuwe klanten. Wat we ook vaak merken, is dat bedrijven steeds vaker kiezen voor een luxe relatiegeschenk vanuit marketingperspectief. Het logo of de naam van het bedrijf kan worden toegevoegd aan het geschenk, waardoor het een subtiel maar effectief promotiemiddel wordt. Wanneer de ontvanger het geschenk gebruikt of aan iemand laat zien, wordt het merk van het bedrijf onder de aandacht gebracht bij potentiële klanten en zakenpartners.