“Carrière maken” betekent niet meer hetzelfde als vroeger. De traditionele zoektocht naar promoties en salarisverhogingen maakt plaats voor een compleet andere set prioriteiten. Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in het opbouwen van carrières die bestaan uit zinvolle ervaringen, interessant werk en een balans tussen werk en privé. Het goede nieuws is dat dit betekent dat er meer manieren dan ooit zijn voor jou als manager om werknemers te helpen voldoening en tevredenheid te vinden in hun baan. De uitdaging is dat het pad naar carrièreontwikkeling nu veel minder voor de hand liggend is en vaak minder lineair.

Wat is loopbaanontwikkelingsmanagement?
Carrièreontwikkelingsmanagement is het proces van het actief plannen van het carrièrepad van een werknemer. Tijdens dit proces identificeren individuen hun prioriteiten, stellen ze plannen op en creëren ze korte- en langetermijnstrategieën die hen helpen hun doelen te bereiken. Wanneer werknemers beginnen na te denken over hun toekomst, hebben ze iemand nodig die hen individuele begeleiding en ondersteuning kan bieden. Als manager kun je deze rol op verschillende manieren invullen. Deze ondersteuning kan zo simpel zijn als het geven van eerlijke feedback over de sterke punten en kansen van een werknemer. Je kunt ook een meer praktische aanpak hanteren door hen in contact te brengen met mensen en kansen binnen de organisatie, of door teamleden te helpen brainstormen over rollen die aansluiten bij hun unieke vaardigheden.
Maak een loopbaanmanagementplan
Nadat je meerdere gesprekken over loopbaanontwikkeling met een werknemer hebt gevoerd, is de volgende stap het opstellen van een loopbaanmanagementplan waarin hun doelen en de stappen die nodig zijn om deze te bereiken, worden uiteengezet. Hoewel het managementplan van elke werknemer er iets anders uitziet, zou het deze basisstappen moeten bevatten:
- Bepaal de doelen van de werknemer: De sleutel hier is om je teamleden te helpen doelen te stellen die hun unieke prioriteiten weerspiegelen. Moedig ze aan om zowel kortetermijn- als langetermijndoelen te stellen en zorg ervoor dat de doelen die ze stellen op een bepaalde manier meetbaar zijn, zodat je later kunt controleren en hun voortgang kunt meten.
- Identificeer de vaardigheidskloven: Zodra een werknemer een set doelen heeft geïdentificeerd, is het belangrijk om de vaardigheden te bepalen die nodig zijn om die doelen te bereiken. Bespreek de kwalificaties die ze al hebben en noteer gebieden waar ze extra training nodig hebben.
- Verbind werknemers met middelen: Als manager ben je vaak op de hoogte van trainingen en andere bronnen waar werknemers misschien niet van weten. Houd je werknemers op de hoogte van persoonlijke en professionele ontwikkelingsmogelijkheden, met name wanneer deze aansluiten bij de doelen van je werknemers. Eventueel kun je ook CVMaker aanraden als je werknemer een nieuw cv maken als doel heeft.
- Check in bij je werknemers: Zorg ervoor dat je tijd inplant om met werknemers te vergaderen en hun voortgang te controleren. Als je geen extra tijd in je schema hebt, kun je dit inbouwen in je bestaande beoordelingscyclus voor werknemers.
- Vier overwinningen: Bij het navigeren van een carrièrepad is het gemakkelijk om ontmoedigd te raken. Het vieren van prestaties zal werknemers het gevoel geven dat ze vooruitgang boeken en hen de motivatie geven die ze nodig hebben om vooruit te blijven gaan.