Voel jij je wel eens een betekenisloos klein radartje in je werk? Dit kan je zowel overkomen als je onderdeel bent van een grote organisatie waar je maar een miniem stukje doet van het grote geheel, als wanneer je ondernemer bent met een bedrijf waarvan er nog 1000 meer zijn.
Als je te vaak het idee hebt dat het toch niet uitmaakt wat je doet, kan dit veel impact hebben op je motivatie. Je hebt dan het idee dat de mallemolen toch wel doordraait, of je er nu wel of niet je tijd en energie in steekt. Als je niet duidelijk in beeld hebt welk belang je dient met je werk, is het lastig om de zin in te zien van wat je doet.Je kijkt vanuit een te groot perspectief naar je werk, waardoor jouw eigen bijdrage in het niet valt. Vergelijk het met wat voor een onzichtbaar klein stipje je bent op deze aarde, voor wie kijkt vanaf de maan. Het is overduidelijk dat het weinig zinvol is om op deze manier te kijken naar je meerwaarde in je werk! Vanuit dit perspectief maakt het immers niet meer uit wat je doet, je bent en blijft een klein stipje.
Maak je wereld klein genoeg om je meerwaarde te zien. Door je perspectief aan te passen en naar een kleiner deel van het geheel te kijken, kun je de betekenis zien van wat je doet. Dat lijkt misschien minder ambitieus, maar is het zeker niet. Je echte meerwaarde zit namelijk altijd in de dingen waar jij directe invloed op hebt.
Pas er daarbij voor op dat je kijk op de wereld niet beklemmend wordt. Dit is uiteraard geen pleidooi om je wereld klein en bekrompen te maken, zonder blik op de horizon. Je wereld is te klein als je als manager alleen kijkt naar je team of als ondernemer alleen naar je aandeelhouders. Dit werkt juist beperkend en geeft je het gevoel eenzijdig bezig te zijn, zonder ‘groter doel' in het vizier.
Alleen door anders te kijken, krijg je weer meer zin in je werk. Het kan zelfs zijn dat je precies hetzelfde blijft doen en dat je daarbij toch meer plezier en voldoening krijgt, omdat je (weer) weet wat de betekenis is van wat je doet. Voor jezelf, maar zeker ook voor anderen.
Vijf stappen
In 5 stappen heb je weer helder waar je werk eigenlijk toe doet. Dit kun je natuurlijk bezien vanuit je taak of functieomschrijving. Maar kijk eens wat het je oplevert om te kijken vanuit jouw natuurlijke voorkeur. Want dan heb je er meer gevoel bij.
1. Zet je te grote perspectief neer als stip op de horizon. Die kun je gebruiken als hoger doel in je achterhoofd bij alles wat je doet. Je gooit het dus niet weg, maar gebruikt het op een manier die zinvol is.
2. Bedenk – vanuit je persoonlijke voorkeur – op welke doelgroep jij je het liefste richt. Ben je van nature gericht op de optimale inzet van je medewerkers, op de klant die bij jouw koning is of op het goed functioneren van een organisatie?
3. Bepaal wat jij voor deze doelgroep kunt en wilt betekenen. Welke problemen hebben deze mensen en welke oplossingen biedt jij hen?
4. Richt je dagelijkse werk zo veel mogelijk in op het leveren van deze meerwaarde aan je doelgroep. Op deze manier wordt het veel helderder wat jij precies bijdraagt in deze grote wereld als kleine maar belangrijke radar.
5. Vier je successen! Successen worden zichtbaar door deze manier van werken. Vergeet ze niet te vieren.
Kortom: hoe betekenisvol jij je werk ervaart, hangt niet (alleen) af van wat je doet maar vooral van het perspectief waarmee je ernaar kijkt. Zie welke betekenis en meerwaarde je hebt in je nabije omgeving en geniet van de successen die je daarin behaald.
Bron en meer informatie: Callista Roelofs, De Waanbrekers.
Leestips
– Een betere balans tussen voelen, denken en doen
– Business Model You. Een methode om je carrière opnieuw uit te vinden: op één A4'tje.