Vraag je je wel eens af waarvoor je het eigenlijk allemaal doet? Je hebt het idee dat er altijd van alles moet. Maar… hoe vaak sta jij stil bij het waarom van dat moeten?
Ja natuurlijk, je moet je hypotheek betalen en in je levensonderhoud voorzien. En ja, je wilt een leuk leven en daar heb je geld voor nodig. In ruil voor dat geld lever je tijd en energie in en je hebt het daarbij ook naar je zin op je werk. Maar toch, er is meer dan alleen genoeg geld en de uitdaging om alles passend te krijgen in de tijd.
Echte voldoening haal je niet uit geld. En niet uit de stress om zo veel mogelijk werk op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier te doen. Innerlijke voldoening ontstaat pas als mensen het gevoel hebben dat ze een bijdrage hebben geleverd aan iets dat van wezenlijk belang is.
Dit is niet alleen weggelegd voor mensen die een duidelijke passie hebben en in staat zijn om hier hun geld mee te verdienen. Voldoening realiseren kan iedereen die graag werkt en de ambitie heeft om uit zichzelf te halen wat erin zit.
Er zijn twee dingen die je duidelijk moet hebben om meer innerlijke voldoening te krijgen in je werk:
– het hogere doel of de missie van het bedrijf;
– je persoonlijke missie over wat jij wilt bereiken in je werk en je leven.
Op het moment dat jij met het werk dat je doet zowel een bijdrage levert aan de missie van het bedrijf als aan het waarmaken van je persoonlijke missie, dan doe je wat er echt toe doet en groeit je innerlijke voldoening.
Als een persoonlijke missie niets heeft te maken met hogerop komen, promotie maken of meer geld verdienen, waarmee dan wel? Het gaat erom dat je taken uitvoert die je leuk vindt om te doen, dat er een beroep wordt gedaan op jouw kwaliteiten en talenten én dat je die je dit inzet voor een doel dat groter is dan jijzelf. Dit is wat volgens psychologisch onderzoek ons het meest gelukkig maakt en wat ons de grootste innerlijke voldoening geeft.
Dus gooi die schroom van je af! Vráág jezelf eens af waarom je doet wat je doet. Het is niet waar dat werken zwaar en lastig moet zijn, dat het dan pas goed of waardevol is. Doen wat je leuk vindt levert je energie op, maakt je blij en vitaal én levert ook nog eens betere resultaten op.
Doen wat je goed kan, doe je snel en kost je weinig moeite. Zonder problemen verzet jij bergen werk, waar anderen eindeloos ploeteren. Mooi toch? En als je moeiteloos en vitaal je tijd en energie geeft aan zaken die voor het bedrijf een meerwaarde hebben, is dat goede voor jou én het bedrijf. Een echte win-win.
In 3 stappen maak je je persoonlijke missie helder:
1. Vergeet wat moet en bepaal voor jezelf wat je leuk vindt om te doen. Dat zijn – heel simpel – de dingen waar je plezier aan beleeft, die je energie geven en waar je blij van wordt als je ze doet.
2. Bepaal voor jezelf wat je echt goed kunt. Dit zijn dingen die je moeiteloos doet, met twee vingers in de neus. Dingen die jij als gewoon beschouwt en waarvan jij denkt of verwacht dat iedereen ze kan, omdat het nu eenmaal niet moeilijk is. De kern is dat het niet moeilijk is voor jou! Dat is waarom je er goed in bent.
3. Onderzoek welke meerwaarde je hiermee kunt bieden aan je werk. Waar zijn deze taken, kwaliteiten, vaardigheden, kennis en ervaring van waarde? Het is lastig om meteen je hele werk zo in te richten. Dus houd het concreet en probeer het eens uit voor een deel van je werk. Dat ene project waar je mee bezig bent, die ingewikkelde klus die nog op je ligt te wachten of juist dat terugkerende saaie overleg.
Kortom: gepassioneerd werken en innerlijke voldoening zijn ook voor jou weggelegd. Je persoonlijke missie is hiervoor de leidraad.
Bron en meer informatie: Callista Roelofs, De Waanbrekers.