Werken op kantoor vraagt al om stevige beveiligingsmaatregelen. Hackers hebben het steeds vaker voorzien op bedrijfsgegevens die ze gijzelen voor geld. Bedrijven zetten daarom hun digitale verdediging op, maar zodra werknemers ook thuis of onderweg werken, wordt die bescherming een stuk lastiger. Gelukkig hoef je als werkgever flexibiliteit niet op te offeren voor veiligheid. Hieronder vind je praktische tips om je bedrijfsdata te beschermen, zonder medewerkers aan hun bureau te ketenen.
Blijf je personeel trainen
Als je je werknemers bewust wilt laten omgaan met bedrijfsgegevens buitendienst, is het belangrijk ze te blijven trainen en opleiden. Ze werken natuurlijk regelmatig met gevoelige klantinformatie op openbare locaties. Dat maakt de buitendienstmedewerkers extra kwetsbaar voor cyberaanvallen.
Door je team structureel een security awareness training aan te bieden, denk aan het herkennen van phishingmails, veilig omgaan met vertrouwelijke data en het volgen van beveiligingsprocedures, versterk je de digitale weerbaarheid van je organisatie.
Het is daarbij vaak verstandig de trainingen te herhalen. Een doorlopend trainingsprogramma stelt duidelijke leerdoelen vast en maakt werknemers veel bewuster van wat ze moeten doen en hoe ze buitendienst moeten werken, dan wanneer ze maar sporadisch attent worden gemaakt op cyberrisico’s.
Je kunt daarnaast de programma’s op maat laten maken voor je organisatie, waardoor buitendienstmedewerkers een training krijgen die ook daadwerkelijk iets toevoegt aan hun dagdagelijkse werk.
Vergeet AI niet
Met de opkomst van chatprogramma’s als ChatGPT, is het voor werknemers interessant geworden om bijvoorbeeld snel iets door AI op te laten lossen. Hier kleven echter risico’s aan. Bedrijfsgegevens kunnen worden gebruikt voor training van het model.
Het is daarom slim deze chats niet te gebruiken en als ze al gebruikt worden, altijd een bedrijfsaccount te gebruiken, waarbij training met data is uitgeschakeld. Voer ook nooit bedrijfsgegevens in. Algemene e-mailreacties of simpele vragen kunnen dan weer geen kwaad.
Gebruik fysieke USB-blockers
Ook onveilige USB-toegang kan een risico vormen. Via de stick kunnen virussen op de laptop terechtkomen of buitendienstmedewerkers slaan gegevens privé op, zonder erover na te denken dat documenten daardoor gevaar kunnen lopen en in handen kunnen komen van derden.
Je kunt dit voorkomen door speciale blokkeerpluggen in ongebruikte USB-poorten te plaatsen. Zo voorkom je dat kwaadwillenden in een onbewaakt moment snel malware installeren via een geïnfecteerde USB-stick en je voorkomt ook dat werknemers (onbewust) gegevens buiten de cloud of werklaptop op zullen slaan.
Denk aan wifi en bluetooth
Wifi en bluetooth zijn gevoelig voor hacks. Het is daarom handig hier simpele maatregelen tegen te nemen. Gebruik altijd een VPN, een virtueel privaat netwerk, om toegang met wifi te maken, zeker openbare wifi in koffiezaakjes en hotels zijn gevoelig voor hacks. Met een VPN verander je je IP-adres, waardoor hackers niet meer in kunnen breken via de wifiverbinding.
Zet daarnaast altijd de bluetooth uit wanneer het niet nodig is. Hackers kunnen via open Bluetooth-verbindingen toegang krijgen tot apparaten zonder fysiek contact. Dit is een risico dat veel medewerkers onderschatten.