Een half jaar geleden kwam ik op het spoor van een aantal razend spannende verhalen over vliegen met de KLM, getiteld The Journey. Het is een serie Engelstalige podcasts met in ieder audioverhaal een bijzondere ‘levensveranderende’ vliegervaring, opgetekend door Audiobureau Airborne.
De verhalen waren bedoeld om een sterkere binding tussen klant en vliegmaatschappij te bewerkstelligen. Begin 2018 was KLM de eerste luchtvaartmaatschappij die podcasts gebruikte om de kracht van reizen te demonsteren. Ik vroeg me eerder deze maand af hoe de KLM met deze populaire reizigersverhalen verder gaat, nadat het vliegverkeer ruim tweeënhalve maand vrijwel volledig plat heeft gelegen. Door de coronacrisis staat het project momenteel even on hold…
Alle Management Impact Podcasts:
Je beluistert ze hier
Verhalen bestaan in vele soorten en maten, afhankelijk van het doel dat je ermee hebt en van het publiek dat je wilt bereiken. Op zijn minst om drie verschillende redenen denk ik dat storytelling niet alleen interessant is voor KLM, maar voor vrijwel alle bedrijven en organisaties.
Zo kunnen verhalen de organisatie helpen zich te profileren, spraakmakend te maken of in the picture te blijven. Grotere bedrijven, zoals KLM, huren vaak professionals in om dat verhaal te helpen destilleren of ontwikkelen. Ikzelf had ooit een idee voor een goed bedrijfsverhaal voor het momenteel grootste lichttechniekbedrijf van Nederland. Ooit begonnen als eenmanszaak van een fotograaf die net een mislukte trouwreportage had gemaakt van een toen nog onbekende BN’er. Alle foto’s bleken overbelicht! Een prachtig uitgangspunt voor een story die in het hoofd van mensen zou blijven hangen …
Maar niet iedereen hoeft externe deskundigheid te zoeken voor het creëren van bedrijfsverhalen. Voor kleinere organisaties met interesse in storytelling, kan het spannend en stimulerend zijn om juist de eigen medewerkers te betrekken in het creatieve zoekproces. Als dat goed wordt begeleid, kan het resultaat onverwacht, origineel en verrassend zijn!
Storytelling uitdagend
Op nog een andere manier is storytelling voor bedrijven uitdagend. Daarbij gaat het niet in eerste instantie om het ontwikkelen van een corporate story maar om de verbindende werking (bonding, teambuilding) die van vertellen kan uitgaan. Hierbij zijn medewerkers van de organisatie in een workshop of training creatief met elkaar bezig, ze leren met uitdagingen omgaan, onderzoeken grenzen (ja, nog één stap en je bent outside the box!), hebben ondertussen volop plezier en ze versterken door dit alles tegelijkertijd hun verbinding met elkaar, met de afdeling, het team en het bedrijf.
Storytelling kan tot slot ook uitstekend worden ingezet voor het verbeteren van presentatievaardigheden. Op speelse wijze werk je aan het versterken van je focus, zelfvertrouwen, publiekscontact en het gebruik van je stem en lichaam. Einddoel: medewerkers die hun verhaal op authentieke wijze en met compassie voor het voetlicht durven brengen.
Storytelling biedt nu ook kansen
Dat KLM in tijden van crisis een adempauze neemt in het eigen storytellingproject klinkt wellicht begrijpelijk. Anderzijds biedt storytelling ook nu volop kansen. De behoefte aan betrokken en bevlogen medewerkers met bovendien goede presentatievaardigheden wordt in een crisis niet minder. En ook een krachtige corporate story waarmee je je kunt onderscheiden van andere bedrijven geldt in alle tijden als een enorme plus. Of je nu vliegt of niet.
Door: Emile Schra