Hoe diep een recessie ook is, eens komt het herstel. Altijd. Vijf adviezen voor ondernemingen die daarop niet willen wachten.
Onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat bij 80 procent van alle bedrijfsplannen managers zich niet laten leiden door het hoofddoel, maar door daarvan afgeleide subdoelen. Een hoofddoel is niet voor niets het primaire doel: de belangrijkste zaken zijn erin besloten. Een beproefde methode om koers te houden is de zogeheten Hoshin Kanrin planning, een combinatie van Total Quality Management en de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act).
2. Maak van de crisis een bondgenoot.
Het huidige klimaat van economische onzekerheid biedt een mooie gelegenheid om met initiatieven te komen. In zulke tijden zijn organisatieleden meer bereid tot verandering van hun dagelijkse werkmethoden. Weerstand is er bijna niet, wat de mogelijkheid biedt synergetisch te werk te gaan om gezamenlijke doelen van kwaliteits- en efficiencyverbetering te bewerkstelligen. Het belangrijkste is dat zoveel mogelijk neuzen dezelfde kant opwijzen.
3. De oplossingen liggen op de werkvloer.
Topmanagers en andere leidinggevenden mogen dan wel sleutelfiguren zijn, ze weten niet alles. Ze zijn de motor, maar de brandstof wordt geleverd door de energie van medewerkers. Mits die maar gemotiveerd en betrokken zijn en beschikken over de juiste middelen.
4. Wees kritisch over de cijfers.
Dat een manager zijn of haar prestaties wel eens overdrijft, mag geen nieuws heten. Veel factoren hebben invloed op iemands prestaties, dus wees er zeker van waar de meeste kans is op echte verbetering. Schep duidelijke en begrijpelijke prestatiemaatstaven.
5. Te veel maatstaven om prestaties te meten scheppen verwarring.
Zijn er veel prestatieindicatoren, dan weten slechts weinigen in de organisatie wat er werkelijk toe doet. Dus is de kans heel groot dat men focust op wat weinig waarde toevoegt, wat ook met zich meebrengt dat hulpbronnen verkeerd worden gealloceerd.
(Bron: Qualitymag.com / sigmaonline.nl)
Kijk ook op asq.org en nl.wikipedia.org.