Als ondernemer vraag je je wellicht af of je het beste een zakelijk of een particulier abonnement kunt afsluiten. In een bedrijf met personeel zal de keuze voor zakelijk internet al snel gemaakt zijn, maar hoe zit het als je alleen op de werkvloer werkt of als je ook regelmatig vanuit thuis nog even achter de laptop kruipt? We zoomen graag in op de verschillen, zodat je zelf een gedegen keuze kunt maken.
Verschil 1: prijsverschil
Particulier internet is relatief gezien voordeliger in maandbedrag dan zakelijk internet. We raden je aan om dit zelf eens naast elkaar te leggen via de vergelijkingssite ProviderCheck.nl. Vergelijk zakelijk internet en bekijk de particuliere prijzen voor alleen internet. Je hoeft slechts de postcode op jouw adres in te vullen en alle deals rollen eruit. Dan zal je zien dat het al snel tientallen euro’s per maand kan schelen. Combineer je bovendien internet met televisie in één abonnement, dan krijg je nog eens extra korting en vaak ook nog toffe gratis extra’s, zoals een abo op een streamingsdienst.
Verschil 2: aangifte bij de Belastingdienst
Wanneer je zakelijk internet kiest dan kun je de btw terugvorderen. Dat kan bij particulier ook, maar daar is dat net allemaal wat lastiger. Je mag namelijk alleen het gedeelte dat je zakelijk gebruikt aftrekken. En als je er bijvoorbeeld een gecombineerd televisie abonnement bij neemt dan is het al lastig om uit elkaar te trekken. Je zal zien dat dat boekhoudkundig gezien allemaal net wat meer gedoe is, waardoor je misschien al meer geld voor dat extra uurtje van de boekhouder kwijt bent. Je kunt er overigens ook voor kiezen om thuis je internet wel zakelijk te gebruiken en helemaal niets af te trekken. Het is voor jezelf een rekensom om te weten wat in jouw situatie het voordeligst is.
Verschil 3: serviceniveau
Als het aankomt op service, dan is dat met zakelijk internet net allemaal wat beter geregeld. Zakelijke klanten kunnen namelijk vaak 24/7 terecht bij de helpdesk. Wel zo fijn als je met een vraag zit. Dat niet alleen, want de uptime ligt hoger bij zakelijk internet. Namelijk zo’n 99,9% bij zakelijk tegenover 98% bij particulier. Voor het meest stabiele internet kies je dus beter voor een zakelijk abonnement. De organisatie ligt immers al snel plat wanneer er geen internet beschikbaar is.
Verschil 4: extra diensten
Als zakelijk klant kun je gebruik maken van extra diensten van de provider. Waar kun je dan aan denken? Bijvoorbeeld extra beveiligingsdiensten. Dat komt goed van pas om jezelf te dekken voor cyberrisico’s, want je wilt niet dat belangrijke bedrijfsgegevens op straat belanden. Andere extra diensten zijn bijvoorbeeld VoIP-telefonie en een eigen IP-adres. Er zijn zelfs providers die pinbetalingen faciliteren, alarmsystemen regelen en een SLA (Service Level Agreement) op maat maken. Het kan natuurlijk zijn dat deze diensten voor jou niet interessant zijn, dus het is een kwestie van zelf vergelijken om te zien wat voor jou wel en niet van toepassing is of de doorslag kan geven voor een zakelijk of particulier abonnement.