Al zijn hele werkzame leven is Lucas Simons, oprichter/directeur van NewForesight en ScopeInsight, en spreker Kluwer Congres Duurzaam Organiseren Doen, bezig met duurzaamheid. Zijn aandacht gaat daarbij niet zo zeer uit naar maatschappelijk verantwoord ondernemen wat zich vooral op individueel product- en bedrijfsniveau afspeelt. Simons richt zich op markttransformatie omdat dat volgens hem de enige weg naar een toekomstbestendige oplossing is voor het huidige falende marktsysteem. 'Duurzaam organiseren vraagt om nieuwe spelregels op systeemniveau.'
Aan realiteitszin ontbreekt het Lucas Simons (zie foto) niet. Hij beseft ook wel dat winst maken in onze economie een belangrijke drijfveer is. ‘Met winst maken, heb ik geen probleem. Waar ik tegen ben, is de eenzijdige focus op het kortetermijnbelang. Dit leidt tot fragmentatie in de keten. Denk aan de veeteelt: problemen met ziektes, onnodig transport en overmatig medicijngebruik hebben we zelf gecreëerd door de structuur van de markt. De natuurlijke reactie om te compenseren voor die fragmentatie met nog meer regels, zet geen zoden aan de dijk. De boer kan niet anders omdat de handelaar niet meer wil betalen. En die staat weer onder druk van de supermarkten. Als het erop aan komt, gaan de meeste consumenten toch voor de laagste prijs, vooral nu het economisch wat minder gaat. Vaak zijn ze zich ook niet bewust van hun rol in de keten; wat heb ik te maken met de problemen van cacaoboeren in het verre buitenland?’