Met de teksten die voor een bedrijf geschreven worden, zijn veel CEO’s en managers al snel tevreden. Maar juist via tekst kan een bedrijf zich onderscheiden van de massa. De toon moet uniek zijn en clichés te allen tijde vermeden worden. Een kloppend geheel van bedrijfscommunicatie is essentieel. Zowel intern als extern.
Continuïteit
Veel bedrijven lopen klanten mis doordat ze hun teksten afraffelen, niet laten controleren op spelfouten en elke keer van toon veranderen. Soms wordt de doelgroep met U aangesproken, dan wordt er weer getutoyeerd. Doordat men in veel bedrijven de teksten steeds weer aan een andere werknemer overlaat, omdat er niemand écht in gespecialiseerd is of er tijd voor heeft, ontstaat er een wirwar van stijlen. Terwijl schrijven toch echt een vak is dat lang niet iedereen beheerst. Het inhuren van een tekstschrijver of eindredacteur die voor tekstuele continuïteit zorgt is helemaal geen gek idee.
Met de tijd mee
Er wordt de laatste jaren enorm gehamerd op duurzaamheid, op alle mogelijke vlakken. Bedrijven houden zich bezig met groene wanden, gaan zonnepanelen kopen en investeren in tal van duurzaamheidsmaatregelen. Maar de communicatie versloft. Terwijl juist daar veel te winnen valt. In een tijd waarin velen grossieren in clichés, valt een bedrijf op als het in een eigen, originele toonsoort communiceert. Het is niet alleen noodzakelijk om een marketingafdeling te hebben die goed weet hoe ze met social media om moeten gaan. De afdeling moet ook op een creatieve manier kunnen schrijven, de bedrijfscultuur aanvoelen en overbrengen en potentiële klanten en volgers nieuwsgierig maken. Als laatste moet de afdeling weten hoe te doseren: zichtbaarheid zonder hijgerige overkill, laat staan clichés.
Ontspan
De Zweedse meubelgigant met het blauw-gele logo viel in de vorige eeuw op toen het de klanten ging tutoyeren. Waarom hier opeens voor werd gekozen weten alleen zijzelf, maar feit is dat ze de ongeschreven wetten aan hun laars lapten. Die zijn immers niet voor niets ongeschreven. Het bedrijf dacht duidelijk buiten de kaders en dat viel op. Vergelijk het met het afschaffen van de verplichte stropdas. Een pak waarvan de blouse niet tot aan het strottenhoofd gesloten zit is ook netjes, maar het straalt veel meer ontspanning uit. Dat werkt aanstekelijk. Ook in bedrijfsteksten: zelfspot en relativering zijn, hoe belangrijk een bedrijf zichzelf ook mag vinden, bijna onmisbare eigenschappen. Humor is daarnaast één van de belangrijkste dingen in het leven. Uiteindelijk proberen we allemaal maar wat en weet niemand hoe het volgende week of volgend jaar zal gaan. Dat weet de klant ook. Wanneer een bedrijf er blijk van geeft zichzelf niet oneindig serieus te nemen, heeft het de sympathie van de meerderheid al snel te pakken.