Moeten we het nóg een keer over timemanagement hebben? Jazeker, want er zijn diverse methodes in omloop en die blijken lang niet altijd te voldoen aan wat er in een bepaalde situatie gewenst is.
Daarom nog maar eens alle mogelijkheden op een rijtje.
1.Ordening, ook wel de lijstjesmethode genoemd
Een prima oplossing om heersende chaos aan te pakken. De efficiency stijgt erdoor, maar pas op dat het maken van lijstjes geen doel op zich wordt.
2. Overleven, oftewel ‘nee-zeggen'
Geschikt voor wie tijd voor zichzelf wil creëren. Wel uitkijken dat het niet ontaardt in solisme.
3. Doelen stellen: timemanagement voor het maken van lange-, middellange- en kortetermijnplannen
Pas op voor streberigheid!
4. Prioriteren: de belangrijkste dingen eerst
Voordeel: er wordt nagedacht over wat het meeste bijdraagt aan het realiseren van de doelen. Nadeel: je weet vaak pas wat zinvol is als je het doel hebt bereikt.
5. De technologische benadering
Reikt de juiste instrumenten aan om de tijd beter te benutten en het vele werk te verlichten; denk aan systeemagenda's, planningsoftware enzovoort. Nadelen: zie 3 en 4.
6. De vaardigheidsmethode
Timemanagement als iets wat je aan moet/kunt leren door doelen te stellen, lijstjes te maken, te plannen en te delegeren. Bevorderlijk voor de onderlinge samenwerking, maar individuele doelen en waarden kunnen uit beeld verdwijnen.
7. ‘Go with the flow'
Voor de rijpere geesten. Motto: 'Dit is me vandaag niet gelukt, dus ik was er blijkbaar niet aan toe.' Ontaardt snel in (uit)vluchtgedrag.
8. Zelfbewustzijn
Uitgangspunt: ‘Wie niet kan plannen heeft een gedragsprobleem dat moet worden opgespoord en aangepakt.' Deze methode geeft veel inzicht, maar lang niet altijd nuttige vaardigheden.
Wat is nu de beste manier? Dat is moeilijk te zeggen. Soms helpt het een, soms het ander, en soms een combinatie. Maar het allerbest werkt timemanagement waarbij rekening wordt gehouden met de balans tussen wat moet en wat kan, en waarin ruimte is voor die dingen die voldoening geven. Kortom: de benadering die echt past bij de persoon en zijn tijd.
Bron: John Vrakking in: Managersonline, 16 maart 2012
Tip
cursus van één dag: de POWERmanager!