Voorlopig is het nog (zoveel mogelijk) thuiswerken wat de klok slaat. De kans is zelfs groot dat je medewerkers in de toekomst ook meer dan voorheen thuis zullen werken. We hebben immers gemerkt dat thuiswerken in veel gevallen net zo goed werkt als het werken op kantoor.
Sterker nog, veel mensen zijn juist thuis productiever omdat ze zelf hun dag in kunnen delen. Ze zijn niet (meer) gebonden aan kantoortijden en zullen ook ‘s avonds en in het weekend vaak nog even achter de laptop kruipen. Maar daar zit ‘m nu ook wel het gevaar in. Je wilt immers niet dat je medewerkers blessures oplopen doordat ze niet goed zitten.
Maar er is meer: je ziet je medewerkers niet meer regelmatig en kunt dus lastiger inschatten hoe het met hen gaat. Het is daarom wel zo fijn om regelmatig online of telefonisch contact te hebben over andere zaken dan alleen werk. Je medewerkers kunnen zelf aangeven of ze deze aandacht op prijs stellen.
Zorg dat je medewerkers thuis net zo goed zitten als op kantoor
Je hoeft je medewerkers heus niet van alle gemakken te voorzien, maar je kunt ze wel een zetje in de goede richting geven. Zorg ervoor dat je medewerkers een echte bureaustoel tot hun beschikking hebben. Dit is veel beter voor rug, nek en handen dan het werken op een keukenstoel of op de bank.
Je kunt ze hun eigen stoel mee laten nemen vanaf hun eigen werkplek, maar het is misschien net zo gemakkelijk als ze zelf een goede bureaustoel bestellen. Die zijn helemaal niet duur en je medewerkers kunnen er weer jaren mee vooruit. Ook een voetensteun of een verhoging voor de monitor of een los toetsenbord voor bij de laptop kan al een flink verschil maken.
Ook andere kantoorartikelen zijn nu thuis nodig
Wat denk je van opbergers en printers? Van toners en inkt? En hoe zit het eigenlijk met papier, pennen, webcams en computerbenodigdheden? Je medewerkers ontdekken pas echt wat ze nodig hebben tijdens hun werkdag op het moment dat ze telkens misgrijpen. Ze zullen er blij mee zijn dat jij ze een goede, betrouwbare website kunt adviseren.
Het is (nog) niet verplicht je medewerkers een vergoeding te geven voor de aanschaf van thuiswerkartikelen. Je kunt hier wel afspraken over maken met je medewerkers.
Een compleet kantoor inrichten is vaak niet nodig
Het is vooral aan je medewerkers om te bepalen hoeveel ruimte ze in huis willen gebruiken om te werken. En ook of dit een vaste plek moet zijn of een plek die ook voor andere doeleinden gebruikt moet worden.
Voor jou is vooral van belang dat je medewerkers het werk kunnen doen waarvoor ze zijn aangenomen. Dit kan inhouden dat de ene medewerker voldoende heeft aan een laptop en dat een andere medewerker veel meer materialen (denk dan bijvoorbeeld aan dossierkasten, een printer, enveloppen en postzegels) nodig heeft. Dat heeft alles te maken met de functie. Het is fijn dat al deze materialen gemakkelijk en snel online te bestellen zijn. Hierdoor staat het werk niet te lang stil.
Regel voldoende ontspanning
Een bakkie koffie en dan het weekend bespreken bij de koffieautomaat zit er even niet in. We zijn inmiddels vooral gewend om alleen zaken te bespreken en dan nog zo kort mogelijk. Terwijl die internetverbinding er toch al ligt. Dus waarom geen moment in de week gekozen om met de afdeling koffie of thee te drinken en de dagelijkse beslommeringen te bespreken? Je kunt natuurlijk ook een vrijdagmiddagborrel organiseren en hiervoor versnaperingen laten bezorgen bij je medewerkers. Of regel een online bingo, een online karaoke of een ander online spel voor op een middag of avond.
Het leven bestaat uit meer dan alleen werken!