Het succes van een bedrijf valt of staat met de gezondheid van de werknemers. Daarmee doelen we zowel op de lichamelijke als psychische gezondheid. Een werknemer trekt bij lichamelijke klachten sneller aan de bel als het werk daardoor negatief beïnvloed wordt. Bij mentale klachten ligt die drempel een stuk hoger. Maar als werknemer en werkgever er niets mee doen, kunnen mentale klachten leiden tot slechtere werkprestaties en zelfs een burn-out.
Mentale klachten zijn uiteraard vooral vervelend voor degene die eraan lijdt. Hoewel deze klachten minder zichtbaar zijn dan bijvoorbeeld een gebroken been, kunnen ze een goed functioneren behoorlijk in de weg staan. Een goede leider besteedt aandacht aan het mentale welzijn van werknemers en treft maatregelen om dit welzijn te verhogen:
Neem verantwoordelijkheid
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Inwerkperiodes en periodieke trainingen zijn bedoeld om het risico op fouten zoveel mogelijk te verkleinen. Waar het aankomt op digitale veiligheid, zijn medewerkers doorgaans op zichzelf en hun gezonde verstand aangewezen. Vooral voor thuiswerkers geeft dit extra stress. Zij kunnen niet zomaar bij de IT-afdeling binnenstappen met vragen of problemen. Als door hun handelen of nalaten een datalek of cyberaanval plaatsvindt, heeft dit grote gevolgen voor het bedrijf. Maar ook hun eigen baan en inkomen staan op het spel.
Een goede leider neemt dan ook zelf verantwoordelijkheid als het aankomt op digitale veiligheid. Een duidelijk beleid en regelmatige cyberveiligheidstrainingen horen daarbij, evenals het inzetten van een VPN voor thuiswerkers. Hoe werkt VPN? Voordat de medewerker inlogt op het werkaccount, moet de VPN ingeschakeld worden. Alle data worden dan via een versleutelde tunnel naar een VPN-server geleid. Daar vindt encryptie plaats. Deze gecodeerde gegevens worden vervolgens naar de openbare server of de server van de internetprovider doorgestuurd. Daarnaast schermt de VPN-server het IP-adres af, waardoor gegevens niet meer te herleiden zijn naar de oorspronkelijke verzender.
Gevoelens delen
Een werknemer zal meestal niet uit zichzelf beginnen over eventuele mentale problemen. Een leidinggevende moet dit dus faciliteren. Plan wekelijks een een-op-eengesprek in met de werknemer om te vragen hoe het gaat. Voor het gesprek observeer je of er veranderingen zijn in de productiviteit van de werknemer. Loopt iemand de laatste tijd de kantjes ervan af? Dan wil dat niet meteen zeggen dat diegene geen zin meer heeft in het werk. Zorg voor een open setting, zodat de werknemer zich op zijn of haar gemak voelt. Dit is een goede manier om het gesprek te initiëren:
“Ik geloof in je kunnen, maar ik zie dat je de laatste tijd minder goed presteert. Speelt er iets op persoonlijk vlak? En kan ik daarbij ondersteunen?”
Gevoelens erkennen
We hebben nog steeds een traditionele mindset waarin emoties geen plek hebben op de werkvloer. We moeten gevoelens normaliseren en handvatten bieden om met deze gevoelens om te gaan. Dat is wat anders dan een vrijbrief om erg boos of emotioneel te worden op het werk. Neem je werknemer serieus als hij of zij zich openstelt en gevoelens onder woorden brengt.
Geef niet als enige reactie dat meditatieoefeningen zouden kunnen helpen, maar zorg voor meerdere opties. Denk bijvoorbeeld aan een consulent of therapeut. Of extra budget dat de werknemer kan inzetten voor mentaal welzijn. Het is wel belangrijk dat de werknemer ook op de hoogte is van deze mogelijkheden.
Storytelling
Een goede leider durft ook zichzelf open te stellen. Wees eerlijk en geef toe dat bijvoorbeeld het bedrijf de laatste tijd minder omzet heeft gemaakt. Of dat je zelf ook wakker hebt gelegen van de recente reorganisatie. Je kunt voorbeelden halen uit je eigen leven. Vertel bijvoorbeeld dat je op een bepaald moment in je carrière ergens tegenaan liep. Deel je verhaal. Zo laat je zien dat je gevoelens mag en kan delen. Voorkom wel dat je zelf erg emotioneel wordt, anders komt dat de stabiliteit binnen het team niet ten goede.