Aan sterke strategische ideeën meestal geen gebrek in organisaties. Het loopt vaak stuk op de uitvoering. Organisatieadviseur Jacques Pijl schreef er een boek over.
Twee jaar na zijn bestseller Het nieuwe normaal heeft Jacques Pijl (Turner) een nieuw boek geschreven: Strategie = Executie. Mét de ambitie om bestuurders, professionals en ondernemers te helpen om beter te worden in strategie-uitvoering. Pijl’s passie is vraagstukken oplossen binnen organisaties. En dan het liefst enorm lastige vraagstukken waar anderen hun tanden al vergeefs op hebben stukgebeten, maar die wel dringend om een oplossing vragen. Pijl: ‘De vraagstukken die ik tegenkom, hebben vrijwel altijd te maken met een gebrek aan executiekracht: organisaties slagen er onvoldoende in hun strategie ten uitvoer te brengen.’ Tijd is de succesfactor Een veelgemaakte fout is dat organisaties bij strategie-executie vaak sturen op de verdeling van mensen en geld in plaats van op tijd. Tijd is een veel belangrijkere succesfactor. Pijl: ‘Tijdgebruik is zo strategisch. Dat geldt voor elk initiatief, project of programma dat we ondernemen. We hebben 80% van de tijd nodig voor de pure executie, in plaats van dat we eindeloos tijd verdoen met strategische analyse en het ontwerpen van nieuwe werkwijzen en structuren.’ Het unieke van het boek is de combinatie van een gedegen analytische en academische benadering met talloze casestudies en tientallen interviews uit het hart van de weerbarstige praktijk. Pijl heeft na afronding van het onderzoek het manuscript van de publicatie ter toetsing uitgezet onder bijna dertig bestuurders en professionals. Zij gaven aan dat deze combinatie van fundamenteel onderzoek en de praktische benadering de grote kracht is van Strategie = Executie. Pijl: ‘Ik heb deze publicatie bedoeld als een snoepwinkel voor elke bestuurder, professional en ondernemer die morgen weer grote verantwoordelijkheden in strategie-executie en innovatie voor zich heeft.’ Bron: Jacques Pijl – Strategie = Executie: Sneller verbeteren, vernieuwen en innoveren in een nieuwe tijd Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive