Iedere medewerker werkt zo efficiënt mogelijk. Maar is jouw werkwijze ook goed voor jouw collega’s, voor de organisatie en voor de klanten?
Met persoonlijk leiderschap ga je uit van je eigen kracht, en heb je oog voor het grotere geheel. Zo vergroot je je effectiviteit voor de organisatie.
‘Persoonlijk leiderschap is belangrijker dan ooit tevoren’, zegt docent Marjanne Peters. ‘Organisaties veranderen. Mensen hebben daardoor het gevoel dat ze de stabiliteit en zekerheid van vroeger verliezen. Bij persoonlijk leiderschap ga je uit van je eigen kracht. Dit geeft grip en houvast, waardoor je beter kunt omgaan met elke nieuwe situatie.’
Pas op de plaats
Peters is docent ‘persoonlijk leiderschap’ voor de opleiding Bedrijfskunde van Avans+. Ze merkt aan de deelnemers van de opleiding dat zij soms verstarren door de veranderingen in een organisatie. ‘Ze voelen zich uit het lood geslagen. Daardoor gaan ze handelen vanuit hun emotie. Ze focussen zich bijvoorbeeld erg op hun eigen werkzaamheden, zonder kritisch te kijken of dit ook goed is voor de ander. Daarom is het goed om soms een pas op de plaats te maken. Bedenk je: wat is goed voor mezelf, voor mijn collega’s, voor de organisatie en voor de klanten? Waarschijnlijk werk je zelf erg efficiënt. Maar door oog te hebben voor het grotere geheel, vergroot je je effectiviteit voor de organisatie.’
Jezelf kennen
De basis van persoonlijk leiderschap is: jezelf leren kennen. ‘Mensen vinden het vaak lastig om te omschrijven waar ze erg goed in zijn’, vertelt Peters. ‘Het geeft zelfvertrouwen om dit wel te weten en te benoemen. Ook is het belangrijk om na te gaan wat het effect van die vaardigheid is op anderen. Misschien ben je bijvoorbeeld goed in analyses maken, waardoor anderen niets meer inbrengen. Ze denken niet met je mee en houden je niet scherp. Als je dit inzicht hebt, kun je er iets mee doen.’
Anderen begrijpen
Persoonlijk leiderschap betekent bovendien dat je leert om anderen beter te begrijpen. Peters: ‘Iedereen kijkt vanuit zijn eigen perspectief. De een ziet bijvoorbeeld het cijfer 6 staan. Iemand anders kijkt vanuit een andere hoek en ziet een 9. Beiden hebben ze gelijk en willen ze hun gelijk halen. Daardoor hebben mensen de neiging om de strijd aan te gaan en elkaar te overtuigen. Het is effectiever om eerst te begrijpen wat de ander bedoelt. Daardoor word je zelf ook beter begrepen.’
Zelfreflectie
Peters vertelt tot slot dat het belangrijk is om jezelf regelmatig te reflecteren. ‘Het is de kunst om in de spiegel te kijken, zonder over jezelf te oordelen. Misschien stoor je je bijvoorbeeld aan een dominante baas en zie je die ergernis van jezelf als een negatief punt. Je kunt ook accepteren dat die ergernis er is en kijken hoe je daar anders mee om kunt gaan. Je kunt bedenken wat de positieve kanten zijn van zijn gedrag, bijvoorbeeld dat je weet waar hij voor staat. En misschien kun je hem eens een wedervraag stellen, zoals “Mag ik er even over nadenken?” of “Mag ik ook met andere oplossingen komen?”. Zo schiet je minder in de “ja, maar …”-modus en is er meer ruimte voor gesprek.’
Meebewegen
Peters zegt dat die zelfreflectie altijd belangrijk blijft. ‘Elke dag is weer anders. Je verandert zelf en je omgeving verandert. Dus sta af en toe even stil en pas je gedrag aan op de nieuwe situatie. Dit zorgt ervoor dat je vanuit je eigen kracht, meebeweegt met de organisatie.’