De kernboodschap is de essentie van je verhaal: wat moet je publiek na afloop onthouden? Om daar achter te komen, pak je de informatie erbij die je in de voorbereidende fase (zie het boek Jij moet speechen: wat nu?) hebt verzameld. Neem die nog een keer goed door en beantwoord daarna de volgende vragen:
- Wie wil ik met mijn boodschap bereiken?
- Wat wil ik vertellen?
- Waarom wil ik dit vertellen?
Kernboodschap in kernachtige zin
Gebruik de antwoorden om je kernboodschap samen te vatten in één kernachtige zin. Doe dit op een positieve manier. Met negatieve woorden zet je je luisteraars in een negatieve modus. En dat wil je niet.
Dus niet:
Roken ondermijnt je gezondheid en heeft een negatieve invloed op je levenskwaliteit.
Maar:
Stoppen met roken opent de deur naar een gezond en lang leven vol energie.
De kernboodschap vormt de rode draad van je speech. Het is een kapstok waar je de rest van je verhaal aan ophangt. Meer daarover lees je in het boek Jij moet speechen: wat nu?
Vat je kernboodschap samen in een pakkende zin die lekker in het gehoor ligt.
Praktijkvoorbeeld
Laten we de 3 vragen eens beantwoorden voor bijvoorbeeld een jubilerende tennisvereniging:
- Wie wil ik met mijn boodschap bereiken?
(Oud-)leden van de tennisvereniging. - Wat wil ik vertellen?
Dat de tennisvereniging vijftig jaar bestaat en dat dit komt door de sportiviteit en betrokkenheid van de leden. - Waarom wil ik dit vertellen?
Om te vieren dat de tennisvereniging vijftig jaar bestaat, om de prestaties van de tennisvereniging te benadrukken én om de betrokkenheid van de leden te vergroten.
Kernboodschap: Dankzij de sportiviteit, prestaties en betrokkenheid van onze leden bestaat onze tennisvereniging vijftig jaar.
Bron: Jij moet speechen: wat nu?
Door: Martina Langeveld-Huigen