Na een spannende auditieronde en een grondige analyse zijn retailer Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop door de vakjury genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012′.
De drie genomineerden dingen mee naar de bekende en prestigieuze Dutch Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen trofee, met een jagende uil in glas geholograveerd.
Gemeenschappelijk: vergaande informatiegedreven klantinteractie
De drie genomineerden kenmerken zich door het ultieme nastreven van vergaande informatiegestuurde klantinteractie. Zij definiëren en gebruiken de binnen de organisatie beschikbare informatie doelbewust voor klantanalyse, het verwerven van diepgaand klantinzicht en het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Business Intelligence is daarmee een krachtig wapen. De vakjury is onder de indruk van de manier waarop de genomineerden dit wapen hanteren, daarmee klinkende resultaten boeken en dus een intelligente organisatie weten neer te zetten. Bijzonder aan de drie genomineerden van deze editie is de zeer platte organisatiestructuur die het mogelijk maakt om veel sneller te reageren dan concurrenten, doordat informatiegebruik en zelfsturing op het laagste niveau in de organisatie is georganiseerd.
Betrokkenheid
‘Juist in een moeilijke markt, waar elke dag gestreden moet worden om de aandacht van de klant en het verhogen van de klantwaarde, getuigt het van lef en leiderschap om te investeren in een gedegen informatie-infrastructuur. Maar, zij weten ook heel goed dat het loont. Niet meer het handjevol managers mag sturen, maar iedereen is betrokken en dat is pure winst’,  aldus Daan van Beek, initiatiefnemer van ‘De slimste organisatie van Nederland’, en auteur van het managementboek ‘De intelligente organisatie’.
Hygiënefactor
Gerard Struijf, voorzitter van het Platform voor Klantgericht Ondernemen en mede auteur van het boek ‘Kijk op Klantgerichtheid: ‘Het is mooi om te zien dat BI zich steeds meer ontwikkeld tot een hygiënefactor om succesvol te kunnen ondernemen. Was het voorheen vooral de managementbehoefte om in controle te komen, zie ik nu in toenemende mate een algemene, meer vanuit de medewerker gedreven behoefte aan het delen van relevante informatie. Informatie die helpt om de prestaties en de kwaliteit hiervan te borgen.’
Excellent
‘Het op een slimme manier toepassen van informatie binnen een organisatie loont. Dit blijkt uit de resultaten die de genomineerden ons tijdens de audities hebben laten zien. Het bewijs dat informatie, naast geld, mensen en middelen, de vierde belangrijke discipline binnen een organisaties is’, zegt Freek Kamst, directeur van Business Consultancy E.Novation.
Egbert Philips, directeur van BC Intelligence en voorzitter van BI Kring: ‘We zien in toenemende mate dat een adequaat ingerichte klassieke BI-infrastructuur die de interne informatievoorziening regelt niet meer voldoende is voor het winnen van de BI-award. Het is een qualifier geworden waarnaast differentiërende elementen nodig zijn. Bij de genomineerden is dit de integratie van klantinformatie in hun bedrijfsprocessen welke op vernieuwende en excellente wijze is georganiseerd.’
Uitreiking en bekendmaking van de winnaar: 13 maart a.s.
De genomineerden zullen 13 maart a.s. tijdens het Jaarcongres Information Management publiekelijk presenteren waarom hun organisatie de ‘Slimste organisatie van Nederland’ is. De vakjury zal op die dag de winnaar bekendmaken en de daaraan gekoppelde Dutch Business Intelligence Award 2012 uitreiken.
De jury van de Dutch Business Intelligence Award bestaat uit: prof. dr. Hans Borgman van de University Leiden, mr. Leo Kerklaan, directeur van de Franeker Management Academie en auteur van diverse managementboeken, drs. Arnoud van Gemeren, hoofdredacteur Tijdschrift IT Management, Johannes van Bentum, hoofdredacteur Computable en Emerce, Egbert Dijkstra, partner DeltIQ Group en voormalig director Business Analytics Ahold, drs. Egbert Philips, directeur van BC Intelligence en voorzitter van BI Kring, Freek Kamst, directeur Business Consultancy E.Novation, William Mimpen, manager Business Intelligence Center Ricoh, Gerard Struijf, aangesloten bij ICSB Marketing en Strategie, voorzitter van het Platform Klantgericht Ondernemen, en Daan van Beek, managing partner bij advies- en onderzoeksbureau Passionned Group en auteur van diverse managementboeken.
Leestips
– Verwaarloosde organisaties;
– Motivatie in organisaties.