Leidende innovatieve bedrijven pochen over hun misstappen. Leer van fouten.
In veel organisaties zijn mensen terughoudend om nieuwe dingen uit te proberen, omdat ze zich oude verhalen herinneren over collega’s die op hun vingers werden getikt voor falende experimenten. Hoewel het veranderen van een cultuur een taaie uitdaging is, kan het topmanagement er toch wel iets aan doen. Bijvoorbeeld door publiekelijk te praten over risico’s die zij namen in hun loopbaan, hoe ze faalden en welke lessen ze leerden.
…wees trots op flops,
Er zijn bedrijven die een stap verder gaan, zoals Alessi, het Italiaanse bedrijf dat vermaard is om zijn innovatieve ontwerpen, maar ook trots is op zijn flops (fastcompany.com/43877/failure-glorious) en ze zonder schroom de wereld toont. Of Bessemer Venture Partners, een van Amerika’s oudste verstrekkers van durfkapitaal, die een ‘antiportfolio‘ van uitglijders publiceert.
…maar zit niet stil
Elk bedrijf dat innoveert heeft een lijst met flops, die vaak veilig zijn opgeborgen in de eigen geschiedschrijving. Bijna elke succesvolle executive heeft ook verkeerde beslissingen genomen met gevolgen voor zijn of haar loopbaan.
Van het openlijk toegeven van gemaakte fouten gaat het signaal uit dat falen is toegestaan – voor iedereen in de organisatie. En ook dat falen een onontkoombaar gevolg is van besluitvorming. De innovatieve leider heeft deze mantra: ‘We vieren successen, we leren van onze fouten, maar we tolereren geen laksheid.’