
Het slechte nieuws? Als ondernemer kun je een schadeclaim nooit helemaal voorkomen. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje en daardoor blijft er altijd een reëel risico dat er iets mis kan gaan: jij of je medewerker veroorzaakt een schade bij een klant, of een van je medewerkers bezeert zich tijdens het werk. Toch zijn er een aantal stappen die jij kunt zetten om de kans op een schadeclaim te verkleinen, maar vooral om goed voorbereid te zijn wanneer het onvermijdelijke gebeurt.
Welke soorten schadeclaims zijn er?
Om te weten hoe jij jezelf en je bedrijf kunt beschermen tegen een schadeclaim is het goed om te weten welke soorten schadeclaims er zijn. Als eerst kan er sprake zijn van materiële schade. Hiervan is sprake wanneer jij of een medewerker bijvoorbeeld blikschade veroorzaakt met de bedrijfswagen. Daarnaast kan er sprake zijn van letselschade. Bijvoorbeeld wanneer een medewerker gewond raakt tijdens een bedrijfsongeval. Als laatste kan er sprake zijn immateriële schade. Hiervan is sprake wanneer er door toedoen van jouw bedrijf persoonlijke bezittingen beschadigd raken of vernietigd zijn, bijvoorbeeld door brand of waterschade.
Sluit een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af
Vooruitzien is regeren. En bovendien een onderdeel van goed management. Want iedere ondernemer kan zich levendig voorstellen wat de gevolgen zijn van een dikke schadeclaim zonder een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven.
Loopt een van jouw medewerkers letselschade op tijdens het werk of is er een grove fout gemaakt die jouw klant enorme financiële schade heeft berokkend? Dan kan dit zomaar het faillissement van je bedrijf betekenen. Maar ook kleinere schades, zoals een kop koffie over een laptop of een gesneuveld raam kunnen heel vervelend zijn.
Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bescherm jij jezelf en jouw bedrijf tegen de financiële gevolgen van letselschade en schade die jij of jouw medewerkers veroorzaken.
Bied veilige en gezonde werkomstandigheden
Het afsluiten van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht, al is het wel aan te bevelen. Of je nu wel of geen verzekering afsluit voor je bedrijf, je kunt het risico op een schadeclaim flink verminderen door ervoor te zorgen dat jouw medewerkers hun werkzaamheden op een veilige en gezonde manier kunnen uitvoeren. Dat is overigens niet alleen slim en verantwoord leiderschap, maar ook een wettelijke verplichting die is vastgelegd in de Arbowet. Wil je veilige en gezonde werkomstandigheden voor je medewerkers, dan moet je bovendien meer doen dan alleen risico’s en gevaren wegnemen.
Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een comfortabele werkplek. Dit gaat verder dan alleen een ergonomische bureaustoel. Ook zaken als een goede werksfeer en het psychisch welbevinden van je mensen zijn essentieel.
Stel waterdichte algemene voorwaarden op
We kennen ze allemaal: de kleine lettertjes, oftewel: de algemene voorwaarden. Het moet vast de minst gelezen tekst ooit zijn. Want vaak is het nogal een flinke lap tekst in gortdroge bewoordingen. Hoewel je niet in elke branche verplicht bent om algemene voorwaarden op te stellen voor je klant, is het heel verstandig om dit wel te doen als je schadeclaims graag wilt voorkomen.
In de algemene voorwaarden worden namelijk de afspraken tussen jou en je klant omschreven over zaken als garantie, leveringsvoorwaarden, betalingstermijn én aansprakelijkheid. Als ondernemer kun je daarmee niet alle aansprakelijkheid afdekken, maar je maakt de kans op een schadeclaim wel kleiner door dit waterdicht op papier te zetten.