Ondernemen kunnen we als volgt omschrijven: ‘iemand die onderneemt of een onderneming start en in stand houdt, zorgt voor bloei en groei en over de daarvoor kenmerkende leiderschapsstijlen beschikt’. Impact is te definiëren als ‘invloed’.
Het boek Ondernemen met impact moet dus gaan over de relatie van het hebben van invloed op de wijze waarop je een activiteit start en laat groeien. Auteur Arko van Brakel speelt hier in de inleiding al op in: ‘de definitie van succes in dit boek is dat iedereen in jouw organisatie of team zich kan ontplooien.’
En dan slaan we eigenlijk meteen de spijker op zijn kop.Ups en downs
Van Brakel laat zich in dit boek van meerdere kanten zien. De persoonlijke kant vertelt ons zijn ups en downs. Over zijn afkomst en wat hij de laatste 20 jaar heeft meegemaakt. Van de grote successen als pionier en vroege internet-ondernemer en de downs omdat een concept te vroeg op de markt komt of tegenslagen als samenwerkingen toch niet brengen wat werd verwacht. Het zijn juist deze ups en downs die hem hebben laten groeien tot wat hij nu is en wat hij nog gaat worden. Arko van Brakel is nog lang niet klaar.Complexe inzichten eenvoudig vertaald
We zijn het met elkaar eens, Cruijff is de grootste (Nederlandse) voetballer die we kennen. De wijze waarop Van Brakel kijkt naar ondernemen, successen ontwikkelen, groeien en als mens sterker worden, ligt op dat peil. Van Brakel is wat mij betreft de Cruijff van het ondernemen en heeft op visionair niveau dergelijke inzichten, maar dan voor het ondernemen. Enkele voorbeelden zijn:- Succes is simpelweg een keer vaker opstaan dan vallen.
- Realistische ondernemers zijn het meest succesvol. Optimisten gaan het vaakst failliet, gevolgd door pessimisten en realisten boeken succes.
- Je eigen gedrag is het fundament voor een zelflerende organisatie.
- Beschouw je bedrijf als een ecosysteem. Dan kun je persoonlijke en zakelijke doelen realiseren in harmonie met de omgeving.
- Always change a winning team.
De impact
Van Brakel geeft in dit boek aan waar het goed kan gaan voor ondernemers, al dan niet met een eigen bedrijf. Dat een manager ook een ondernemer kan zijn legde hij al uit in een eerder boek; Iedereen ondernemer. Vanuit zijn inzichten is de wijze waarop veel bedrijven nog altijd worden opgericht en ingericht, gevisualiseerd als organogram in de vorm van een hark, niet meer van deze tijd. Met een echte hark laat je trouwens ook van alles achter en dan moet je dezelfde beweging talloze keren herhalen. Ook de term macht staat ter discussie. Dat het credo ‘Kennis is macht’ niet meer klopt zal door veel lezers instemmend worden bevestigd. Dat stond voor managers die op de informatie blijven zitten en zich gaan bemoeien met de operationele aspecten waardoor het overzicht weg is. Impact is belangrijker dan macht. Arko van Brakel licht dat toe in dit boek.Een mix van zinvolle informatie
Het boek kent veel ingangen. Van Brakel gebruikt de inzichten van diverse erkende en bekende theoretici en wetenschappers. Daarnaast worden de inzichten en ervaringen van meerdere deskundigen uit de praktijk, waar hij mee heeft samengewerkt de afgelopen jaren, besproken. En dan in combinatie met zijn eigen ervaringen en zijn vertaling naar de praktijk. Dat maakt dit boek zo enorm zinvol.Gun jezelf de impact en het succes
Dit boek is een must read voor iedereen die een plek heeft in het bedrijfsleven. Dat betekent echt iedereen, en ik hoor de lezer al denken, van magazijnmedewerker tot directie? Juist wel. Anders denk je meteen weer in een organisatiestructuur in een vorm van een hark.
Ondernemen met impact leest als een roman, het voedt je als een coach en het biedt je de inhoud. Juist deze combinatie helpt je om te komen tot het succes: succes is dat iedereen zich kan ontplooien.
Door: Ment Kuiper
Ment Kuiper is bedrijfskundige en Register Marketeer en vindt het een uitdaging om het marketing- en communicatiedenken in Nederland op een hoger niveau te brengen. Vanuit zijn rol als Incompany- en Innovatiemanager bij SCHAAL+ coacht hij jonge professionals op inhoud en ontwikkelt hij maatwerk- en incompany-programma’s bij diverse opdrachtgevers.
Bron: Managementboek.nl