Design denken en doen is een uitstekende gids om de methodiek van Design Thinking te begrijpen en in teamverband te kunnen toepassen. De methodiek is een goed hulpmiddel voor innovatie. Het is een gestructureerde aanpak voor het genereren en ontwikkelen van vernieuwende ideeën en oplossingen.
De Stanford Design School (D.School), nu bekend als het Hasso Plattner Institute of Design, heeft het gedachtengoed al in de negentiger jaren in Californië ontwikkeld. Er is inmiddels al veel ervaring mee opgedaan. Veel bedrijven die op het moment een hoofdrol vervullen in de huidige netwerkeconomie maken regelmatig gebruik van de Design Thinking methodiek uit Silicon Valley.
De methodiek wordt ook in Europa steeds meer omarmd door bedrijven, creatieve bureaus en in het onderwijs. Design Thinking is behulpzaam bij het vinden van nieuwe oplossingen, nieuwe ideeën en de realisatie daarvan. Het is een aanpak om vraagstukken op een frisse manier te herformuleren en op een originele en creatieve wijze oplossingen te bedenken. De methodiek vraagt om het gebruik van meerdere essentiële onderzoeksvaardigheden in een combinatie van empathie, creativiteit en rationaliteit. Design Thinking moedigt aan tot collaboratief, multidisciplinair teamwork. Design denken en doen van Patrick van der Pijl en Erik Prins geeft goede richtlijnen voor de multidisciplinaire samenstelling van een Design team. Ook de vereiste hulpmiddelen komen uitgebreid aan de orde. Het creatieve Design Thinking proces vraagt om een gestructureerde en gedisciplineerde werkwijze. Door uitgebreid onderzoek te doen naar de leefwereld van de klant worden de latente behoeftes op allerlei manieren in kaart gebracht. Design Thinking houdt zich bezig met het vroegtijdig verkennen van geselecteerde ideeën, het snel modelleren van potentiële oplossingen en zorgt ervoor dat de levensvatbaarheid van de nieuwe producten en diensten goed worden getest bij potentiële afnemers.