De komst van big data heeft forecasting er, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet direct eenvoudiger op gemaakt. Althans, de data die beschikbaar zijn, maken het er op zich wel gemakkelijker op om de juiste voorspellingen te doen en de kwaliteit van de forecast zo te verbeteren, maar big data vragen wel om een nieuwe generatie analytici. ‘En die zijn er nog te weinig.’
Google, Twitter, Facebook… allerhande bronnen geven bedrijven tegenwoordig inzicht in consumentengedrag. Dat is natuurlijk ideaal voor retail- en productiebedrijven, want met al deze data kunnen zij eenvoudiger inspelen op de behoefte van de klant, nieuwe producten lanceren en hun forecastingproces efficiënter inrichten. Big data zorgen echter ook voor de nodige uitdagingen op dit gebied. De juiste gegevens uit big data halen en deze vertalen naar bruikbare informatie is namelijk ‘een vak apart’, zo stelt Freek Aertsen, algemeen directeur bij adviesbureau EyeOn en tevens professor op het gebied van Supply Chain Management aan de TIAS business school. ‘Big data vraagt om een andere manier van forecasten dan analytici van vroeger uit gewend zijn. We zien dat steeds meer bedrijven hier mee worstelen.’
Vraag naar analytici
Enkele jaren geleden constateerde Aertsen nog dat veel supplychain-afdelingen van bedrijven onvoldoende gebruik maakten van de immense hoeveelheid data die beschikbaar is dankzij Google en social media. Inmiddels zien de meeste bedrijven er de meerwaarde wel van in, maar hebben ze moeite om de beschikbare gegevens uit de data te halen en deze te vertalen naar de vraag van de consument. ‘Zolang bedrijven niet goed weten hoe ze dit moeten doen, is de meerwaarde van big data voor forecasting niet optimaal te noemen. Dat is zonde. Er is dan ook steeds meer vraag naar mensen met analytische skills, maar die zijn er gewoonweg nog te weinig. Ik verwacht dat over vijf jaar het aantal analytici op de arbeidsmarkt flink is toegenomen. Tot die tijd is het voor de meeste bedrijven een kwestie van oefenen en doen, relaties in de data zoeken en deze gebruiken en gewoon maar kijken wat het resultaat daar van is.’
Uitbesteden
Er is nog geen eenduidig geautomatiseerd proces en de tools voor het gebruiken van big data staan volgens Aertsen nog in de kinderschoenen. Om bedrijven toch bij te kunnen staan bij deze uitdaging is EyeOn momenteel bezig met de ontwikkeling van een standaard aanpak over hoe big data te gebruiken. Hierbij merkt Aertsen op dat steeds meer bedrijven het ‘uitlezen’ van big data uitbesteden. ‘Zij sturen hun data bijvoorbeeld naar ons toe en wij bieden het bedrijf dan vervolgens de juiste gegevens aan waar ze mee aan de slag kunnen.’
Interview: Dennis Mensink