Voor de meesten van ons is het geven van een presentatie een zenuwslopend proces. Maar volgens Dan Roam hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Dan Roam (zie foto) is de visuele communicatie-expert en veelgeprezen auteur van Op de achterkant van een servet (vertaling van The Back of the Napkin). Hij schreef nu een nieuw boek: Visueel Presenteren. Alles wat je moet doen is het principe toepassen dat je al op de kleuterschool leerde: laat zien en vertel.
In zijn nieuwe, korte maar krachtige boek Visueel Presenteren, introduceert Dan Roam een nieuwe reeks tools om uitzonderlijke presentaties te ontwerpen. Je komt alles te weten over het begrijpen van je publiek, het organiseren van je content, het opbouwen van een heldere verhaallijn, en het maken van effectieve visuals. En je krijgt drie fundamentele regels onder de knie:
– Als je de waarheid vertelt, maak je verbinding met je publiek, raak je gepassioneerd en krijg je zelfvertrouwen.
– Als je een verhaal vertelt, maak je complexe concepten duidelijk, maak je ideeën onvergetelijk en betrek je iedereen erbij.
– Als je plaatjes gebruikt, zien mensen precies wat je bedoelt, houd je de aandacht van je publiek vast en ban je verveling uit.
Dan Roam put in dit boek uit ideeën die hij in meer dan twee decennia heeft verfijnd, als prijswinnende presentator die overal met zijn whiteboard is geweest, van Fortune 500 bedrijven tot kleine startups en het Witte Huis. Visueel presenteren is de Nederlandse vertaling van Show and Tell.
Over de auteur
Als president van Digital Roam Inc., heeft Dan Roam leiders bij Microsoft, Google, Wal-Mart, the Federal Reserve, Boeing en de Senaat van de VS geholpen complexe problemen op te lossen door visueel denken. Roam en zijn whiteboard zijn te zien geweest op CNN, MSNBC, ABC News, Fox News en NPR. Zijn analyse van de gezondheidszorg werd BusinessWeek’s Beste Presentatie van 2009 genoemd.