De tijd van een innovatief product op de markt brengen en hopen dat de klant het koopt, is voorbij. De klantvraag is een uitgangspunt en je moet als bedrijf je businessmodel daarop aanpassen. Dat model kan vandaag anders zijn dan morgen. Een wake up call voor oude versleten businessmodellen. Natuurlijk, bedrijven denken best na over innovatie. Toch is innovatie volgens Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc, vaak niet veel meer dan een ‘out of pocket-bedrag’ op de begroting. We doen wel iets, maar echt serieus nemen we innovatie niet.
Van der Pijl: ‘Dat kan echt niet meer. Innovatie moet een doordacht onderdeel van je organisatie zijn en integraal onderdeel van het DNA gaan uitmaken. Dat heeft grote consequenties. Tien jaar geleden was innovatie binnen businessmodellen nog een black box. Er gebeurde wel wat in lijn met de business, maar het businessmodel veranderde er niet door. In de nieuwe wereld zal een innovatie een heel businessmodel op de kop kunnen gaan gooien. Het is niet meer one size fits all. Je moet je als bedrijf afvragen hoeveel omzet je nieuwe innovatie zal gaan opleveren en je moet daar je businessmodel op aan gaan passen.’