In de ‘oude’ wereld was het al cruciaal om zinvolle, effectieve partnerships te smeden. In de digitale wereld nog meer.
Partnerships zijn geliefd en berucht: het is een kunst op zich om ze goed te laten functioneren. In hypercompetitieve, hyper-connected digitale markten is het nog belangrijker om goede strategische partnerships aan te gaan – en nog ingewikkelder. Christopher Vollmer en Matt Egol (van consultancy Strategy&) zijn gespecialiseerd in de materie. Van hun hand zijn de volgende vijf richtlijnen om anno nu succesvolle partnerships te realiseren:
1. Innoveer nooit in je eentje. Je hebt partnerships nodig om de beschikking te krijgen over alle resources (inclusief getalenteerde deskundigen) die nodig zijn om een nieuwe business te ontwikkelen. Meer open-sourceontwikkeling is even belangrijk. Dit staat in sterk contrast met de traditionele silobenadering van innovatie.
2. Besef dat één enkel bedrijf geen grip kan hebben op alle klantenvoorkeuren. Consumenten zijn bewegende doelen. Bedrijven moeten inzien dat zij niet zelf alle cruciale inzichten of data in bezit hebben en dat ze met andere bedrijven moeten samenwerken om aan te vullen wat ontbreekt. Robuuste informatie-uitwisseling is snel het nieuwe normaal aan het worden bij goed presterende partnerships.
3. Focus primair op een geweldige gebruikerservaring, niet op de waarde-uitwisseling tussen partners. Er zijn heel waardevolle partnerships ontwikkeld rond het creëren van een fantastische gebruikerservaring – gericht op het oplossen van een reëel gebruikersprobleem. Dát moet centraal (blijven) staan.
4. Creëer de juiste balans tussen schaal en maatwerk. Het kan kostbaar zijn om een flink netwerk van partnerships te hebben, want belangrijke partners hebben vaak specifieke behoeften en eisen. Ontwikkel daarom een partnering-aanpak die schaal (maximaal bereik) combineert met goedkoop maatwerk (iets speciaals voor elke partner).
5. Behandel je partnership als je business. Investeer in je partnership – qua resources, commitment en ownership – alsof het een business van je is. Het is hard werken om samen een dienst naar de markt te brengen of een product te ontwikkelen. Zoiets doe je niet in een vloek en een zucht; het kost tijd en geld.
Bron: Strategy&business, 22 december 2014