Hoe wordt je bedrijf een connected company, de bedrijfsvorm van de toekomst?
Kennis- en verandermanager Carla Verwijs recenseerde het boek ‘De Connected Company’, waarin staat hoe je te werk kunt gaan.
Door sociale media en het internet zijn klanten steeds beter met elkaar verbonden en daardoor vormen ze machtige belangengroepen. Bedrijven lopen achter op deze realiteit: staan vaak ver van de klanten af, zijn traag met reageren en lopen daardoor kans op reputatieverlies. Dave Gray (zie foto) beschrijft in ‘De Connected Company’, dat hij heeft geschreven samen met Thomas vander Wal, een genetwerkt type bedrijf, dat flexibeler kan reageren op de continu veranderende omgeving en wensen van klanten.
In compacte hoofdstukken gaat Gray allereerst in op waarom de connected company het bedrijf van de toekomst is. Vervolgens beschrijft hij hoe een connected company is opgebouwd en wat de rol van leiders is in een dergelijk bedrijf. Ten slotte gaat hij in op de vraag hoe een bedrijf een connected company kan worden.
We zijn in een diensteneconomie terecht gekomen. Bedrijven brengen niet meer enkel een product op de markt, maar leveren allerlei diensten eromheen. De klant neemt hierbij een centrale rol in. Een bedrijf als IBM verdient nu meer aan de diensten die het levert, dan aan producten. Een processtructuur, die goed voldeed bij vervaardiging van standaardproducten, is niet flexibel genoeg voor dienstenlevering. In plaats van een keten, vraagt een dienst om een netwerk.
Een connected company bestaat uit zogenaamde ‘pods’, kleine autonome units. De hiërarchie van bedrijven maakt plaats voor een holarchie, waarbij elke unit (pod) een geheel vormt. Een pod kan vergeleken worden met een franchise, dat een grote mate van zelfstandigheid heeft, maar een ‘platform’ als basis heeft dat gesteund wordt door het moederbedrijf. Pods zijn flexibel en kunnen meer kwaliteit en een betere service leveren. Mocht een pod wegvallen, dan heeft dit geen invloed op het functioneren van de rest van de organisatie. Het onderliggende platform levert culturele en technische standaarden, zoals de normen en waarden waarmee het bedrijf werkt.
De rol van de leider verandert sterk in een connected company. Management is niet gericht op controle maar op een systeem te ontwerpen en bouwen dat flexibiliteit binnen bepaalde grenzen ondersteunt. Teams hebben een hoge mate van zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid, binnen de gestelde grenzen. Het management staat experimenteren toe, kan daar zelfs van profiteren door succesvolle ideeën elders te implementeren. Er zijn verschillende manieren om een connected company te worden. De reis begint met de klant voorop te zetten. Een bedrijf kan met pilot pods het nieuwe model uitproberen, daarvan leren en het geleerde toe te passen op de rest van de organisatie.
‘De Connected Company’ is een prettig boek om te lezen en mooi vorm gegeven. De tekst is beknopt, wordt vooraf gegaan door een samenvatting. Ook al behandelt Gray veel verschillende concepten, hij beschrijft alles helder en geeft veel voorbeelden van bekende en minder bekende bedrijven. Een aanrader in deze connected economie!
Bron: Carla Verwijs op Managementboek