Flexkantoren, Twitter, Facebook, co-creatie, cloudcomputing: overal duiken verschijnselen op die niets meer te maken hebben met de traditionele manier van werken. Zijn het voortekenen van Organisatie 3.0?
Volgens Ronald van den Hoff, bedenker van het concept Seats2meet, een centrale plek waar je kunt werken, vergaderen en andere werkers kunt ontmoeten, gaan we 'naar een andere economie, gebaseerd op co-working, co-creatie en crowdsourcing'. "Steeds vaker creëren we waarde zonder formele structuren, in netwerken van een vooraf niet gedefinieerde samenstelling. En die waarde hoeft niet per se meteen in geld te worden uitgedrukt. We zijn op weg naar een zogenaamde interdependente economie, met als kenmerken verbondenheid, duurzaamheid en wederkerigheid."Van den Hoff geeft een paar opmerkelijke voorbeelden van vernieuwende, aan internet gerelateerde concepten in de hospitality-branche. Van het restaurant bij je thuis laten komen tot een virtueel hotel dat ‘losse’ kamers in een stad aanbiedt. En van couchsurfen – het gratis ter beschikking stellen van de bank in je huiskamer als slaapplaats voor reizigers – tot Rent-a-Garden, het (ver)huren van een tuin voor een middag of weekend.
De Amerikaanse onderwijskundige John Moravec zit op hetzelfde spoor. In zijn visie op de toekomst van het onderwijs omschrijft hij Samenleving 3.0. Die is volgens hem gebaseerd op vergaande deelname van elk individu bij het bepalen en samenstellen van de eigen omgeving (‘sociaal co-constructivisme’) en alom aanwezige slimme technologie. Dit alles voortgestuwd door voortdurende vernieuwing op alle niveaus. Openheid is daarbij een sleutelwoord: open informatie, open innovatie.
Managers
En wat kunnen (of moeten) managers met dit alles? Consultant en coach Edwin de Bree bekijkt Organisatie 3.0 vanuit het perspectief van de bestaande organisatie. ‘Het huidige managementadagium is een overblijfsel uit het industriële tijdperk, met controle en beheersing als ethos en extrinsieke motivatie als middel. Maar dat werkt simpelweg niet meer. Nu de aard van het werk vooral niet-routinematig is, zijn we toe aan een nieuw adagium: autonomie en zelfsturing. Autonomie voor medewerkers is de sleutel tot creativiteit, doorzettingsvermogen en betrokkenheid in organisaties.’
Managers zullen in elk geval eens grondig moeten nadenken over hun positie in de hiërarchie. En daarbij niet bang zijn voor de nieuwe ontwikkelingen, hoe bedreigend die soms ook kunnen lijken. Zo circuleert op Twitter al een tijdje de volgende quote: ‘A tweet a day keeps the manager away.’
(Bron: Walter van Hulst in Slow Management)