Suhas Gopinath uit Bangalore, India was 16 jaar toen hij in 2000 zijn IT-onderneming Globals oprichtte. In januari 2010 dronk hij champagne in Davos op het World Economic Forum met vermaarde CEO's omdat hij gekozen was tot 'Youngest Leader Ever'.
Het verhaal van Suhas is een buitengewoon voorbeeld van de dynamiek die zich momenteel dankzij de snelle ontwikkelingen op het gebied van ICT en demografie aan het voltrekken is in opkomende markten – de Jonge Wereld -, maar het is zeker niet het enige.Young World Rising – how youth, technology and entrepreneurship are changing the world from the bottom up is het recente boek van Rob Salkowitz waarin hij verslag doet van deze dynamiek (zie ook de boeksamenvatting in Management Executive, nummer 1-2011). Het boek is een levendige beschrijving van de waarschijnlijk volgende fase in de globalisering. In het tweede decennium van deze eeuw beginnen in opkomende landen – in Azië, India, Zuid- en Midden-Amerika en het Afrikaanse continent – de tijden van maximale demografische mogelijkheden, het demografisch dividend. Momenteel zijn er 3 miljard mensen jonger dan 24 jaar en het overgrote deel daarvan woont in opkomende landen, een aantal dat in rap tempo groeit.
Aanstormende business-talenten
De generatie geboren na 1980 – de Millennials, oftewel de Net Generation – is opgegroeid met de verworvenheden van informatie- en communicatietechnologieën. In ontwikkelende economieën vormen talloos velen van hen een wereldwijd leger van aanstormende jonge talenten doordrongen van de spirit van het entrepreneurschap. Hun doel is te participeren in de globale kenniseconomie op het hoogste niveau en zich daar manifesteren via social media en de digitale snelweg. Ze zijn al lang niet meer de goedkope outsourcepartners van weleer. Jonge Wereld-kennisondernemingen zijn nu alerte en ingenieuze innovatoren, producenten van nieuwe kennis en gretige early adopters van nieuwe (internet)technologieën.
De uitdaging voor gevestigde ondernemingen uit de 'Oude Wereld', zegt Salkowitz, is om ze vooral te zien als partners in een omgeving met geweldige mogelijkheden. Dus: volg ze in hun online communities, investeer in hun talenten, hun business vaardigheden en kenniseconomische infrastructuren, maak uw organisatie een magneet voor Jonge Wereld talenten en verbind uw zakelijke missie met een maatschappelijk verantwoordelijke focus.
Maar… als de Jonge Wereld wil oprijzen moet het navigeren door een mijnenveld van onzekerheden in een zich herstellende wereldeconomie. Stel nu eens dat als het door ICT en demografie aangedreven entrepreneurschap in opkomende markten steeds meer momentum krijgt en daar werkgelegenheid, welvaart en groei schept, dan worden de volgende decennia interessante tijden.
Meer over Young World Rising