In de bestseller Op de achterkant van een servet (vertaling van The Back of the Napkin) bewijst Dan Roam dat er geen effectievere manier bestaat om een lastig vraagstuk op te lossen dan door een pen te pakken en de onderdelen van het probleem te tekenen. Zo bewijst hij dat een simpele tekening op een bescheiden servetje effectiever kan zijn dan de meest gelikte PowerPoint-presentatie.
Gebaseerd op twintig jaar ervaring en de jongste wetenschappelijke ontdekkingen rond hoe wij zien, leert Roam de lezer hoe je ieder probleem kunt verduidelijken of elk idee kunt verkopen met behulp van een simpele reeks tools. Ofwel: visueel denken en problemen oplossen met plaatjes.
Zes raamwerken
Op de achterkant van een servet. Problemen oplossen en ideeën verkopen met plaatjes is verdeeld in vier delen: na de inleiding volgen drie delen over ideeën ontdekken, ontwikkelen en verkopen. Daarbij maken we als lezer alleen gebruik van onze ogen, ons voorstellingsvermogen, handen, een pen en een stukje papier. Het boek vertelt wat visueel denken is en hoe eenvoudig het proces is. Aan het eind van de reis hebben we als het ware een proefritje gemaakt met de zes fundamentele raamwerken van probleemoplossende plaatjes. In het laatste hoofdstuk leren we ten slotte ideeën verkopen met onszelf, een groot whiteboard en een heleboel goed gefocuste ideeën.
Op de achterkant van een servet is uitgeroepen tot Beste Innovatieboek van het Jaar door BusinessWeek, Beste Businessboek van het Jaar door Fast Company en Business Creativiteit Boek van het jaar door de (London) Times. Binnenkort ook verkrijgbaar: Het uitgevouwen servet, een workshop-in-boekvorm, bomvol illustraties en oefeningen.
Over de auteur
Als president van Digital Roam Inc., heeft Dan Roam leiders bij Microsoft, Google, Wal-Mart, the Federal Reserve, Boeing en de Senaat van de VS geholpen complexe problemen op te lossen door visueel denken. Roam en zijn whiteboard zijn te zien geweest op CNN, MSNBC, ABC News, Fox News en NPR. Hij woont in San Francisco.