Als manager kun je er verschillende leiderschapsstijlen op loslaten, maar het succes daarvan wordt voor een aanzienlijk deel ook bepaald door je non-verbale communicatie naar je medewerkers toe. Wat je niet zegt komt vaak harder aan dan wat je wel zegt. We geven op het gebied van non verbale communicatie voorbeelden van zaken die van belang zijn en waar je aandacht aan zou kunnen besteden om op de juiste manier over te komen.
Geschatte leestijd: 2 minuten
Gezichtsuitdrukkingen
Wat zegt je gezicht? Dat is iets wat je je altijd moet afvragen, want je kunt zo ongemerkt iets communiceren wat je niet had willen communiceren. Van de stand van je mond of ogen tot aan je wenkbrauwen en een frons op je voorhoofd, het zijn allemaal signalen die afgelezen en geïnterpreteerd worden door degene met wie je in gesprek bent.
Oogcontact
Het maken van oogcontact met degene met wie je in gesprek bent is zowel een teken van interesse als van zelfverzekerdheid. Beide moet je willen uitstralen als manager. Dat wil echter niet zeggen dat je iemand de hele tijd moet aanstaren, want dat wordt meestal als ongemakkelijk of opdringerig ervaren.
Lichaamshouding
Met jouw lichaamshouding kun je iets communiceren over jezelf. Iemand die zich goed voelt, vol zelfvertrouwen is en goed in zijn rol als leidinggevende zit, heeft er geen moeite mee om ruimte in te nemen. Daarmee kun je ook vertrouwen kweken onder medewerkers in jou als manager. Maak je jezelf fysiek klein, dan straal je daarmee juist onzekerheid uit.
Gebaren
We doen het allemaal zonder dat we er ons altijd bewust van zijn: gebaren tijdens het praten. Zo ondersteunen we verbale communicatie met non-verbale communicatie. Ook kunnen we met gebaren iets communiceren zonder te praten. Probeer gebaren op een positieve en ondersteunende manier in te zetten en intimiderende gebaren zo veel mogelijk te voorkomen.
Fysieke afstand en aanraking
Fysieke afstand en fysiek contact kunnen de toon zetten in je communicatie met een medewerker. Hoe groter de fysieke afstand, des te groter de figuurlijke afstand tussen jou als manager en je medewerker zal aanvoelen. Anderzijds moet je ook niet te veel in iemands persoonlijke zone komen, want dat kan erg ongemakkelijk worden. Fysiek contact, zoals iemand even aanraken op diens arm, kan de situatie helpen ontdooien en waardering uitstralen. Toch moet je ook een goede inschatting maken van in hoeverre de medewerker dit op prijs stelt.
Communiceren is dus meer dan praten alleen. Het vergt inspanning om je bewust te zijn van je non-verbale communicatie, want vaak gaat het ongemerkt, maar het kan een wereld van verschil maken in hoe je overkomt.