De kans dat een product dat zonder testen op de markt wordt gebracht direct een succes wordt, is uiterst klein. Het komt voor, maar bijna nooit. Door veel te testen, kan doorlopend worden bijgestuurd zodat er niet of nauwelijks tijd verloren gaat aan de ontwikkeling van zaken die de klant toch niet waardeert. Ontwikkel daarom een mvp.
Feedback stelt je in staat om te zien hoe de klant jouw product gebruikt. Het levert waardevolle input op die je in staat stelt om je plannen doorlopend te valideren: Kloppen de aannames die je hebt ten aanzien van het gebruik van het product? Welk onderdeel van het product slaat wel aan en welk onderdeel juist niet? Gebruikt iedereen het product zoals verwacht, of zijn er duidelijke verschillen? Ben je op de goede weg, of zijn drastische wijzigingen noodzakelijk?
MVP als gulden middenweg
Om te testen, heb je meer nodig dan een prototype, maar minder dan een vrijwel afgerond product. Een mvp is een goede middenweg. Dit is een eerste versie van het product, waarbij de belangrijkste functionaliteiten werken: de kern functioneert en zal straks ook de kern van het eindproduct zijn. Een potentiële klant kan tot op bepaald niveau het product echt gebruiken.
Wanneer het team voldoende technische kennis heeft, kan het de mvp zelf bouwen. Maar ook zonder (veel) technische kennis is het mogelijk om een eerste mvp te ontwikkelen. Bram Kanstein ontwikkelde een training (‘No-Code mvp’) die je leert hoe je in een dag een eerste mvp bouwt met behulp van de vele onlinetools die tegenwoordig beschikbaar zijn.
Meestal meerdere mvp’s
Ik krijg weleens de vraag wanneer de ontwikkeling het mvp-stadium heeft bereikt. Er is echter nooit maar één mvp. Meestal is er sprake van een reeks mvp’s. Allemaal momenten waarop het product wordt getest bij de doelgroep. Steeds wordt de mvp een stukje geoptimaliseerd en uitgebouwd.
Sommige start-ups spreken van een pre-mvp, een mvp en een post-mvp. Over het algemeen is het verstandig om snel te testen, zolang je maar geen onprofessioneel product voorlegt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een ‘Wizard of Oz’-werkwijze (ook wel ‘dummymodus’ genoemd). Dan biedt het product een volledig palet aan opties en doet het voorkomen alsof het volledig werkt, maar aan de achterkant wordt alles handmatig gerealiseerd. Dat is over het algemeen beter dan het bieden van een product met slechts één optie die al volledig werkt. Het gaat erom dat de mvp je in staat stelt om bepaalde conclusies te trekken.
Bron: Start-up: van idee tot exit
Door: Jeroen Bertrams