Executives die willen weten waar de zwakke en sterke plekken van hun strategie zitten, doen er goed aan deze aan een stresstest te onderwerpen. De stresstest is een toetsing van hoe een systeem functioneert onder zware of onverwachte druk. De test helpt de executive inzoomen op de belangrijkste zaken die aangepakt moeten worden, ongeacht het economische klimaat.
Daarbij zijn zeven vragen die elke executive moet stellen en beantwoorden. De vragen liggen voor de hand, de keuzes die ze representeren zijn lastig en implicaties zijn niet altijd duidelijk.Zo dwingen de eerste twee vragen tot het stellen van prioriteiten. Vragen 3 en 4 beoordelen het vermogen om op die prioriteiten te focussen, door het benoemen van kritische performancevariabelen en beperkingen, vragen 5 en 6 onderzoeken of gebruikte technieken creatieve spanning en commitment versterken. De laatste vraag gaat over het vermogen om de strategie in de tijd aan te passen.
De vragen luiden: wie is de primaire klant? Hoe prioriteren kernwaarden de aandeelhouders, werknemers en klanten? Welke kritische performancevariabelen worden bewaakt en gevolgd? Wat zijn de strategische grenzen? Hoe wordt creatieve spanning gecreëerd? Hoe gemotiveerd zijn werknemers om elkaar te helpen? Welke strategische onzekerheden zijn er?
Dit is een samenvatting uit Management Executive (januari/februari 2011)