Het wordt hoog tijd om de interactie tussen ondernemers en managers enerzijds en hun stakeholders anderzijds onder een vergrootglas te leggen. Een van de sterke eigenschappen van ondernemingen is actiegerichtheid. Echter, in een complexe context met diverse belanghebbenden is het belangrijk een pas op de plaats te maken en in te schatten hoe het contact van de organisatie met de omgeving effectiever kan. Met de analyses en de aanbevelingen in dit artikel kunnen ondernemers werken aan systematische verbetering van de chemie tussen henzelf en de stakeholders.
Wat bezielt ondernemers in hun initiatieven? Wat schuilt er precies achter de dingen die ze doen? Worden ze gedreven door geld of macht? Gaat het om autonomie of erkenning? Zijn de belangen van de aandeelhouders, de klanten en de eigen bonus wellicht leidend? En in hoeverre is het belang van medewerkers, toeleveranciers en de impact op de maatschappelijke omgeving maatgevend in de besluitvorming? Deze vragen doen ons direct belanden in het hart van het thema. De antwoorden worden bepaald door de drijfveren en ambities van mensen en door precies dat wat iemand als succesvol ervaart. In het kader zijn bedoelde drijfveren en ambities verwoord, gebaseerd op de indeling van het Spiral Dynamics-model.Verschillende drijfveren van ondernemers met betrekking tot MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) Pre CSR (rood) gedreven: MVO-ambities zijn nauwelijks aanwezig, slechts als er sprake is van sterke externe druk. Compliance (blauw) gedreven: voldoen aan wet- en regelgeving (eisen vanuit de omgeving). Succes (oranje) gedreven: MVO-initiatieven worden gestart als dit een bijdrage vormt aan de financiële prestaties van de organisatie. Zorg (groen) gedreven: bewustzijn dat de organisatie onderdeel uitmaakt van haar omgeving en zorg heeft voor die omgeving vanuit sociaal en ecologisch oogpunt. Synergie (geel) gedreven: De organisatie betrekt stakeholders bij het zoeken naar langetermijnoplossingen, waarbij economische, ecologische en sociale aspecten in balans zijn met elkaar. Holistisch (turkoois) gedreven: MVO is volledig geïntegreerd in elk aspect van de organisatie. Elk individu van de organisatie heeft een universele verantwoordelijkheid naar alle levende wezens.