Effectuation – als ondernemer zelf de toekomst maken – verovert de wereld! Het biedt een antwoord op de uitdagingen waarvoor ondernemers in de dynamische en complexe markt van nu staan. In hun boek Orkestratie van Effectuation leggen Thomas Blekman en Rosemarie Konijnenburg uit hoe je ondernemend gedrag kunt stimuleren binnen een bestaande organisatie en met de beschikbare middelen.
Hoogleraar ondernemerschap Saras Sarasvathy is de grondlegger van het Effectuationmodel. Zij deed onderzoek naar hoe topondernemers omgaan met onzekerheid, hoe ze beslissingen nemen en hoe ze zich onderscheiden van minder succesvolle ondernemers. Ze ontdekte vijf principes die kenmerkend zijn voor succesrijke entrepreneurs:- Bird in hand: Begin met wat je weet en wie je kent, ofwel: met de vogel die je al in de hand hebt (waarden, overtuigingen, vaardigheden, ervaring en netwerk).
- Affordable loss: Vraag je af wat je je kunt en wilt veroorloven qua inzet van middelen. Reken je niet rijk met een businesscase of mooie resultaten uit marktonderzoek, maar kies voor beheersbaar ondernemen.
- Crazy quilt: Leer de kunst om nieuwe partnerschappen te vormen. De juiste partners zijn een bron van nieuwe ideeën en middelen, een manier om risico's te delen en nieuwe mogelijkheden te creëren. Zoek naar dit soort mensen die echt een bijdrage willen leveren (als je het goed doet kom je ze bijna vanzelf tegen).
- Lemonade: Hou je niet krampachtig vast aan een vooropgezet plan; sta open voor toeval en verrassingen, en laat onzekerheid toe, zodat er nieuwe kansen kunnen ontstaan. Ga aan de slag met het onvoorziene en maak er iets waardevols van.
- Pilot in the plane: Neem als uitgangspunt dat jouw handelingen bepalen wat er gebeurt. Expertondernemers co-creëren hun eigen toekomst met middelen die ze beheersen en met zelfverkozen partners – het grondprincipe van Effectuation. Zo hebben ze veel meer grip op de markten die zich niet laten voorspellen.
In Effectuation draait het niet zozeer om het ‘wat' maar om het ‘waarom' van het ondernemen. Simon Sinek schreef een boek waarin dat goed wordt uitgelegd: Start with why (2009). Het gaat over de gouden cirkel van het zakendoen: het wat, het hoe en het waarom. En dat laatste, de kern van de cirkel, is het belangrijkste.
Tips
– Verdraaide organisaties.
– Business Model Generatie.