Het nieuwe nummer (nr. 2, 2013) van Management Executive is uit, met als thema Visie & Tools. Hieronder vindt u de volledige inhoud.
De inhoud van het maart/aprilnummer (2013) van Management Executive:Big Data, hype of hoop?
De hoeveelheid data neemt wereldwijd exponentieel toe. Dat biedt bedrijven zowel enorme kansen als risico's. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet verdrinkt in die tsunami van data? Big Data-oplossingen lijken het ei van Columbus. ‘Er moet nog een hoop ontdekt worden maar organisaties krijgen hier vroeg of laat mee te maken.' Hier gratis te lezen.
Wat we kunnen leren van familiebedrijven
Familiebedrijven zijn de kurk waar de economie op drijft. Ze doen het vaak opmerkelijk goed, en er valt dan ook veel van ze te leren. Focus op lange adem, niet op de waan van de dag.
Essenties van verandermanagement (2)
Veranderen voelt vaak als fietsen in mul zand. Zwetend en puffend komt de verandering maar al te vaak tot stilstand, terwijl er hard aan wordt getrokken. De verandering blijft hangen, de veranderdoelen worden niet bereikt of blijken niet geborgd. Juist omdat het zo vaak mislukt zijn veranderkundigen op zoek naar het ‘succesrecept'. Wat zijn de slaag- en faalfactoren bij veranderen?
6 social-mediavaardigheden waar geen leider omheen kan
Weten hoe om te gaan met social media vergroot het concurrentievermogen van ondernemingen. Toch bestaat onmiskenbaar huiver voor de openheid en de deels onvoorspelbare dynamiek van deze media. Welke vaardigheden moet je als leidinggevende verwerven om er optimaal van te profiteren en tegelijk risico's te vermijden?
Managen van de human cloud
Bedrijven hebben steeds meer mogelijkheden om gebruik te maken van virtueel, op afroep beschikbaar personeel. Voor de organisationele uitdagingen van deze jongste outsourcinggolf zijn echter wel nieuwe managementmodellen en -vaardigheden nodig.
Het voordeel van een ecosysteem, of: hoe je de kracht van partners benut
Steeds vaker lopen ondernemingen aan tegen beperkingen van standaardproducten en dito diensten. In de hoogwaardige technologische omgeving van vandaag komen klanten met dermate complexe vragen dat organisaties zich gedwongen zien specialismen van buiten in te schakelen. Oplossingen zijn dan het resultaat van integratie van kennis en vaardigheden uit meerdere bronnen. De geboorte van een ‘business-ecosysteem'?
Waardoor blijven succesvolle bedrijven succesrijk?
In Nederland zijn zo'n twee op de vijf ondernemingen langdurig rendabel. Crisis of geen crisis. Deze witte raven blijken consistent vijf strategische principes te volgen: een zinvolle koers, deze ook in de praktijk waarmaken, veelzijdig in de organisatie verbeteren, bewust innoveren en evenwichtig leiden.
Hoe overleef je disruptie?
Concurrenten komen met schijnbaar superieure innovaties die je business dreigen te vernietigen… Hoe moet je reageren? Hangt ervan af hoelang het duurt voordat de raketten inslaan.
De toekomst moet je ontdekken – Strategische zelftest
De economische crisis van de laatste jaren heeft de meest ontwikkelde landen het zwaarst getroffen. Steeds duidelijker wordt dat belangrijke instituties die in onze wereld voor veel welvaart en vooruitgang hebben gezorgd, in de huidige tijd niet zijn opgewassen tegen de snelle veranderingen die nu plaatsvinden. Inmiddels wordt steeds duidelijker hoe ondernemingen hiermee moeten omgaan. In deze bijdrage worden enkele geheimen van de toekomst onthuld en vertaald in herkenbare strategische opties. Lezers kunnen vervolgens zelf ontdekken of zij de verschillen kunnen aanwijzen met de nu dominante praktijk. Daartoe is een zelftest opgenomen.
Wat staat er te gebeuren? Niemand weet het – doe geen gekke dingen
Boeksamenvatting
Een excellente organisatie worden is geen kwestie van geluk of toeval, het is bovenal het gevolg van een bewuste keus en van discipline. In Great by Choice leggen Jim Collins en Morton Hansen uit waarom sommige ondernemingen niet klein zijn te krijgen. Hou je aan de 20-kilometerloop en schiet eerst met een pistool, dan met een kanon.
Van beheersing naar bedoeling
Boeksamenvatting
Excellerende organisaties houden de zaken liefst zo eenvoudig mogelijk en blijven dicht bij de menselijke natuur. ‘Verdraaide organisaties' doen juist het tegenovergestelde. In het gelijknamige boek laat Wouter Hart zien hoe je de bureaucratie terugdringt en de prestaties en het werkplezier van de professionals versterkt.
Vier praktische manieren om teamcreativiteit te stimuleren
Iedereen kan creatiever worden, met relatief eenvoudige technieken. Het is vooral zaak om de vaste inzichten en percepties van mensen te doorbreken. Praktische inzichten uit de neurowetenschap kunnen daarbij helpen.
Meer informatie over Management Executive.